MediaWatch

DR blokerer for videresalg af serier

Fridhjof Film revser DR for at stille sig i vejen for et videresalg af serier til streamingtjenester.

Foto: Finn Frandsen/Polfoto/Arkiv

En streamingtjeneste er interesseret i at købe serierne "A-Klassen" og "Partiets mand", der blev vist på DR, og som er produceret af Fridthjof Film. Men DR stiller sig i vejen for salget, skriver Finans.

DR købte i sin tid "A-Klassen" af Fridthjof Film, mens produktionsselskabet har DVD-rettighederne til satireserien. Men det kan ikke indbringe nok til at dække de 300.000 kr., som Fridthjof Film skød i serien.

"DR er mig bekendt sat i verden for at udbrede dansk kultur, og de køber i dette tilfælde to serier til DR2, som er udviklet i privat regi – til en lavere pris end DR’s egne serier. Nu vil de ikke selv vise serierne, men kan tjene penge på et videresalg til en streamingtjeneste. Vel at mærke samtidig med at deres samarbejdspartner kan få lukket et økonomisk hul, hvilket betyder, at han kan skabe nye serier, mere dansk kultur. Et videresalg vil gavne alle – også licensbetalerne – men DR vil ikke," siger Ronnie Fridthjof, producent hos Fridthjof Film, til Finans.

På sin side argumenterer DR med, at brugerne ikke skal stå i en situation, hvor de skal betale et abonnement for indhold, der ellers er en del af licensen.

"Det skyldes, at vi ikke mener, at det er rimeligt, at seerne skal tegne et abonnement på eksempelvis Netflix for at se indhold, som vi har betalt for. Det er en beslutning, som DR’s direktion har truffet, og som bestyrelsen støtter," siger Maria Damborg Hald, underdirektør i DR Medier, til Finans og åbner for, at serierne på udvalgte tidspunkter kan få nyt liv på DR TV.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs