MediaWatch

Digitalt salg af film på nettet stiger

Fremgangen får Nordisk Film til at tro, at digitale købefilm har stort potentiale. Lektor tvivler.

Foto: Egmont

Nye tal viser, at det digitale salg af enkeltvise film på nettet er i voldsom stigning. Og det mærker man hos Nordisk Film, skriver Politiken.

"Antallet af digitale køb er steget med 150 pct. det sidste år. Det får os til at tro, at digitale købefilm har stort potentiale," siger Adrian Mandrup, nordisk salgsdirektør hos Nordisk Film, til Politiken.

Også TDC's Blockbuster og SF Film oplever den stigende interesse for at købe adgang til enkelte film på nettet. Ifølge SF Film er det især børnetitler, der driver udviklingen.

Derimod tror Henrik Søndergaard, lektor på intistut for Medier, Erkendelse og Formidling ved Københavns Universitet, ikke, at det digitale salg kan erstatte den tabte indtjening på dvd-markedet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs