MediaWatch

TV 2 fjerner trailer fra mediekritisk program

Presselogen på TV 2 News viste udskældt trailer, som tv-stationen tidligere på ugen havde trukket tilbage. Efterfølgende var videoen redigeret ud, da programmet blev genudsendt.

Foto: Finn Frandsen/Polfoto/Arkiv

Seerne kunne i går opleve tre forskellige versioner af TV 2 News’ ugentlige mediemagasin Presselogen. Dem, der så udsendelsen kl. 10, kunne opleve den fulde version af den kritiserede trailer for tv-stationens årskavalkade, som tidligere på ugen blev trukket tilbage. Da Presselogen blev genudsendt kl. 13, var videoen redigeret ned til nogle få sekunder. Det skriver Berlingske.

Blandt ugens gæster i programmet, der skulle diskutere sammenblandingen af krig og katastrofer med underholdning og dans, var chefredaktør for TV 2 Nyhederne, Jacob Kwon. Han gjorde i den forbindelse opmærksom på, at han fandt det uheldigt, at TV 2 endnu engang viste traileren.

Den kommentar var ligeledes blevet redigeret ud af den genudsendte version af Presselogen kl. 13. Seerne blev dog ikke gjort opmærksom på, at der var tale om en redigeret udgave af programmet.

Det skete først, da Presselogen atter blev genudsendt på TV 2 News senere på dagen, og det var en fejl, at det ikke fremgik af, at der var tale om en redigeret udgave af programmet, fortæller TV 2’s magasinredaktionschef, Arne Notkin, til Berlingske.

”Jeg synes absolut, det er relevant at diskutere sammenblanding af underholdning og journalistik generelt, men det er klart, at vi ikke skal vise en trailer, som vi på koncernniveau har besluttet ikke at vise,” siger Arne Notkin.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs