MediaWatch

Global tv-omsætning ramte 2500 milliarder i 2014

Den globale tv-branche oplevede vækst i 2014 særligt på grund af betalingstv og annoncemarkedet, viser britisk analyse.

Den globale tv-omsætning voksede 5 pct. og ramte 244 mia. pund, svarende til 2500 mia. kr. i 2014, viser en analyse fra de engelske tv-myndigheder, Ofcom, skriver The Guardian.

Omsætningen er ifølge Ofcom især drevet af betalingstv og annoncevækst. Betalingstv-aktører såsom Sky stod for en omsætning på hele 123 mia. pund (846 mia. kr.), men også annonceomsætningen bidrog med en vækst på 5,3 pct, lyder det fra Ofcom.

Online tjenester såsom Netflix og Youtube voksede ifølge Ofcom også i 2014, selvom tjenesterne stadig tegner sig for en mindre omsætning sammenlignet med traditionel tv-sening.

Analysen fra Ofcom viser desuden, at amerikanerne, tyskerne og britierne de største forbrugere af tv. Eksempelvis genrerede hver person i Storbritannien i gennemsnit en omsætning på 216 pund i (1486 kr.)  2014, lyder det i analysen.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs