MediaWatch

Global tv-omsætning ramte 2500 milliarder i 2014

Den globale tv-branche oplevede vækst i 2014 særligt på grund af betalingstv og annoncemarkedet, viser britisk analyse.

Den globale tv-omsætning voksede 5 pct. og ramte 244 mia. pund, svarende til 2500 mia. kr. i 2014, viser en analyse fra de engelske tv-myndigheder, Ofcom, skriver The Guardian.

Omsætningen er ifølge Ofcom især drevet af betalingstv og annoncevækst. Betalingstv-aktører såsom Sky stod for en omsætning på hele 123 mia. pund (846 mia. kr.), men også annonceomsætningen bidrog med en vækst på 5,3 pct, lyder det fra Ofcom.

Online tjenester såsom Netflix og Youtube voksede ifølge Ofcom også i 2014, selvom tjenesterne stadig tegner sig for en mindre omsætning sammenlignet med traditionel tv-sening.

Analysen fra Ofcom viser desuden, at amerikanerne, tyskerne og britierne de største forbrugere af tv. Eksempelvis genrerede hver person i Storbritannien i gennemsnit en omsætning på 216 pund i (1486 kr.)  2014, lyder det i analysen.

Mere fra MediaWatch

Kulturminister om regulering af sociale medier: Vi har sovet i timen

Regeringen er på vej med et lovforslag om regulering af ulovligt indhold på sociale medier. Det er led i en ambition om i højere grad at kunne stille techselsaber til ansvar for spredningen af indhold på deres platforme. Men der mangler et opgør med indhold, der er skadeligt uden at være ulovligt, lyder det fra kulturministeren.

Filmfolk vil have lavet om på støttemodellen til dansk film

DR og TV 2 bør i fremtiden skulle forpligte sig til støtte danske spillefilm, inden de går i produktion, i stedet for at det sker på bagkant som i dag. Det bør et nyt medieforlig lave om på, lyder det fra Danske Filminstruktører, der bakkes op af Producentforeningen og DFI.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs