Global tv-omsætning ramte 2500 milliarder i 2014

Den globale tv-branche oplevede vækst i 2014 særligt på grund af betalingstv og annoncemarkedet, viser britisk analyse.

Den globale tv-omsætning voksede 5 pct. og ramte 244 mia. pund, svarende til 2500 mia. kr. i 2014, viser en analyse fra de engelske tv-myndigheder, Ofcom, skriver The Guardian.

Omsætningen er ifølge Ofcom især drevet af betalingstv og annoncevækst. Betalingstv-aktører såsom Sky stod for en omsætning på hele 123 mia. pund (846 mia. kr.), men også annonceomsætningen bidrog med en vækst på 5,3 pct, lyder det fra Ofcom.

Online tjenester såsom Netflix og Youtube voksede ifølge Ofcom også i 2014, selvom tjenesterne stadig tegner sig for en mindre omsætning sammenlignet med traditionel tv-sening.

Analysen fra Ofcom viser desuden, at amerikanerne, tyskerne og britierne de største forbrugere af tv. Eksempelvis genrerede hver person i Storbritannien i gennemsnit en omsætning på 216 pund i (1486 kr.)  2014, lyder det i analysen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også