MediaWatch

Medie: Rapport afdækker overforbrug i Slagelse-firma

En rapport fra revisionsfirma kommer nogle spadestik dybere i de økonomiske forhold i centralt selskab i sag om rettighedsmidler.

Foto: Lars Krabbe/Polfoto/Arkiv

Revisionsfirmaet Deloitte har dykket ned i selskabet Registrering Danmark, som står centralt i sagen, hvor Producentforeningen mener sig snydt for 175 mio. kr. Og Deloittes afdækning viser forbrug på meget andet end kerneopgaven, skriver Jyllands-Postens erhvervsmedie Finans.

Ifølge Finans var der 61 medarbejdere i Registrering Danmark, da der var flest. Af dem var 28 ansat i sideforretninger, som ikke var direkte relateret til kerneopgaven, som var at forvalte rettighedsmidler for landets producenter.

Blandt sidegesjæfterne var udviklingen af en app til nye forældre, løn til ansatte i fodboldklubben FC Vestsjælland og import af cykler fra Bangladesh.

"Jeg troede ikke, at jeg kunne overraskes mere i denne sag, men hvis det ikke var så tragisk, ville Deloittes rapport jo være et absurd filmmanuskript værdigt," siger Klaus Hansen, direktør for Producentforeningen, til Jyllands-Posten.

Registrering Danmark var en udspringer af Johan Schlüter Advokatfirma, der havde lagt opgaven med forvaltning af rettighedsmidler ud til selskabet i Slagelse, og Registrering Danmark var en relativt stor kunde for advokatfirmaet. Johan Schlüter, der var med i ejerkredsen bag Registrering Danmark og manden bag Johan Schlüter Advokatfirma, afviser i en sms til Finans at have noget med pengestrømmene mellem Registrering Danmark og advokatfirmaet at gøre.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs