MediaWatch

DR-formand trækker TV 2 ind i login-diskussion

DR kommer de private mediers krav om login på dr.dk i møde, men vil have analyseret samspillet mellem private og public service medier inden.

Foto: Lars Schmidt / DR

Presset fra de private medier for at afgrænse nyhedstilbuddet på dr.dk får public service-huset til at revurdere sit standpunkt.

Hidtil har DR afvist tanken om at indføre login til dr.dk, som Danske Medier har ønsket. Men i en pressemeddelelse i dag kommer DR's formand, Michael Christiansen, de private medier i møde.

”Danske Medier har udtrykt et ønske om, at der skal etableres en login-ordning for DR's indhold på dr.dk. Vi er fortsat i konstruktiv dialog om dette. Forslaget rejser imidlertid en række principielle problemstillinger," siger bestyrelsesformand Michael Christiansen i meddelelsen.

Forklaringsproblem overfor licensbetalerne

Danske Mediers forslag skal ligestille dagbladene, der har indført login som en del af deres digitale abonnementsstrategi, i konkurrencen om læserne. Ved at stille krav om, at brugerne også skal indtaste loginoplysninger for at kunne læse nyheder på dr.dk bliver sitet svækket som "gratis" alternativ til dagbladene.

Michael Christiansen mener dog, at det kan give et forklaringsproblem over for licensbetalerne og principielt stille DR ringere i forhold til andre statsejede medier. Med andre ord, hvis DR skal blive mere besværligt at tilgå, skal TV 2 og TV 2-regionerne vel også?

"Det kan forekomme vanskeligt at skulle forklare befolkningen formålet med, at det skal være besværligt at få adgang til public service-indhold, de allerede har betalt for. Fri og uhindret adgang til indhold er jo et kerneprincip for dansk public service. Principielt er også spørgsmålet, om krav om login også skal gælde for statsejede TV 2 og de medier, der ligesom DR, er licensfinansierede,” siger Michael Christiansen.

Behov for undersøgelse

Bestyrelsesformanden mener, at spørgsmålet kræver et bedre beslutningsgrundlag og opfordrer, som DR tidligere har gjort, kulturministeren til at få analyseret samspillet mellem private og public service medier.

”Af disse grunde og for at få klarlagt, om der er en sammenhæng mellem de private mediers økonomiske situation og public service-medier har vi stillet forslag på dialogmøder med kulturministeren om, at der laves en analyse om det samspil,” siger bestyrelsesformand Michael Christiansen, der ser frem til fortsat dialog.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Aller Media nedlægger printmagasin til unge, TV 2 Øst får ny adm. direktør, og reklame fra Liberal Alliance på TV3+ har rejst debat om politiske reklamer på tv. Få overblikket over den seneste uge i mediedanmark her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs