DR vil styrke samspil med private medier

Med en række nye initiativer forsøger DR at komme de private medier i møde. DR Booking lukker, og priserne på DR's arkivmateriale sættes ned.

DR kommer nu med et udspil i den verserende debat om DR's rolle i medielandskabet. I en pressemeddelelse kommer DR med initiativer, der skal "sikre fortsat udvikling af et tæt samspil mellem public service og det private marked."

Blandt initiativerne er en lukning af DR Booking. Igennem det selskab er foredragsholdere og ordstyrere fra DR blevet booket af eksterne aktører. Den mulighed lukkes ned fra nytår, hvorefter 70 DR-værter skal finde et privat bookingbureau.

"Vi har lyttet til de problemstillinger, som private bookingbureauer har rejst, og vi er enige i, at bookingopgaven fremadrettet kan ligge hos private bookingbureauer," siger DR's generaldirektør, Maria Rørbye Rønn, i pressemeddelelsen.

Indkøb hos private aktører

DR skriver videre, at indkøbet af produktioner hos private aktører vil fortsætte på et højt niveau. Ifølge DR kommer public service-mediet i år til at købe for omkring 500 mio. kr. hos private produktionsselskaber, og dertil kommer investeringer i omtrent samme prisleje gennem køb af rettigheder fra forskellige danske kunstnere.

"DR forventer, at det høje niveau for brugen af det private marked vil fortsætte. DR efterspørger blandt andet nye programformater for både radio og digitale læringsspil fra private producenter. Det vil fortsat være de konkrete programbehov, den gode idé og prisen, der er afgørende for, hvor DR får produceret indhold," skriver DR.

Billigere arkivklip

DR lægger også op til, at arkivklip fra DR's bagkatalog bliver billigere at købe. Der indføres en ny betalingsmodel, som vil sænke prisen.

DR indbyder desuden de private medier til diskussion om, hvordan DR og private medier kan samarbejde.

"DR foreslår et styrket samarbejde med private medier og inviterer samtidig de private medier, herunder dagbladene, til dialog om at videreudvikle initiativer i partnerskab med DR. Blandt forslagene er, at DR og private medier indgår større partnerskaber om undersøgende journalistik, og at DR i endnu højere grad end i dag målretter links på dr.dk til eksempelvis dagbladenes debat- eller kulturindhold, så dr.dk bidrager til at guide brugere videre til dagbladenes sites," skriver DR.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også