Norsk TV 2 varsler historisk stor omstilling

Programplanlægning, reklamesalg og distribution berøres af historisk stort forandringsprojekt i TV 2 i Norge, der afviser, at der er tale om et effektiviseringsprogram.
Foto: PR
Foto: PR

Norges største kommercielle tv-kanal TV 2, som er ejet af Egmont, er i gang med en af de største forandringsprocesser i kanalens historie, skriver Kampanje.

Projektet går under navnet "Greenfield Playout Program" og er projekt, som er fristillet fra eksisterende rammer og begrænsninger. Projektet blev allerede igangsat sidste år, men intensiveret 1. oktober og skal efter planen være implementeret i løbet af første kvartal 2016.

"Dette er det største teknologiprojekt i TV 2's historie," siger TV 2's teknologidirektør Håvard Myklebust til Kampanje.

Afviser rygter om nedbemanding

Ifølge Kampanje har TV 2's adm. direktør Olav T. Sandnes internt varslet om "krævende" og "upopulære beslutninger" i forbindelse med programmet. Samtidig går spekulationerne internt i TV 2 på, at programmet skal opnå besparelser for 90 til 120 mio. norske kr. og en reduktion af 150 årsværk.

Håvard Myklebust afviser dog, at der er tale om et effektiviseringsprogram, men at programmets fokus i stedet er på fremtidens reklamemodeller, højere opløsning, omlægning til ip-signaler og overgang til softwarebaserede løsninger. Han anerkender dog, at programmet vil medføre ændringer af arbejdsfordelingen mellem visse afdelinger, og at der i en organisation som TV 2's altid vil være krav til modernisering og effektivisering.

Ifølge tillidsmand Christine Mikkelsen har medarbejderne på TV 2 ikke kendskab til, at programmet lægger op til nedskæringer eller fyringer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også