En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
26.08.2015kl. 14.36

TV 2 vender minus til plus på hovedkanal

Både reklame- og abonnementsomsætning steg for tv-koncernen. Ny sportskanal og dækningen af valget i juni trækker dog overskuddet før skat ned i første halvår.
af LOUISE RESEKE

TV 2 kunne for første gang se regnskabsposten for hovedkanalen gå i plus i 2. kvartal i år. Smertensbarnet, der har givet røde tal igennem mange år, landede i 2. kvartal et overskud før skat på 46 mio. kr. mod -3 mio. kr. året før. I første kvartal var underskuddet 25 mio. kr. i år. For hele første halvår er resultatet 21 mio. kr. før skat mod et minus på 32 mio. kr. i første halvår 2014.

Med til hovedkanalens indtægter i regnskabet hører dog også annoncesalg fra tv2.dk, samt abonnementsindtægter fra streaming-tilbuddet TV 2 Play, der har haft en vækst på 42 pct. i halvåret, skriver TV 2 i halvårsregnskabet, der netop er offentliggjort. Derudover spæder prisstigning på TV 2's hovedkanal til overskuddet.

Til gengæld faldt resultatet for nichekanalerne, der fik et resultat før skat på 66 mio. kr. i 2. kvartal mod 117 mio. kr. sidste år. For hele 1. halvår er tilbagegangen for nichekanalerne næsten 100 mio. kr., fra 198 mio. kr. før skat i 2014 til 104 mio. før skat i år. Nedgangen skyldes især lanceringen af TV 2 Sport, det tidligere TV 2 Film, der ligger under nichekanalerne.   

Sport og valg har kostet

Samlet har koncernen haft et halvår med omsætningsfremgang både i abonnements- og reklamesalg. TV 2 så en vækst i reklameomsætning på tre pct. til 624 mio. kr. Abonnementsomsætningen på syv pct. til 656 mio. kr. og trækker altså flere indtægter end reklame. Omsætningen på i alt 1,3 mia. kr. i halvåret var en stigning på 4 pct.

Det samlede overskud for koncernen før skat lander på 93 mio. kr., mens resultatet før skat i 1. halvår 2014 var på 139 mio. kr. Resultatnedgangen skyldes ud over investeringen i TV 2 Sport, dækningen af folketingsvalget i juni, skriver TV 2.

TV 2 havde i 1. halvår 2015 fremgang i seerandel og seertid blandt alle danskere. TV 2-familiens share i målgruppen 20-60 år gik 0,4 procentpoint frem til samlet 35,1 procent. På tv2.dk og web-tv voksede månedlige sidevisninger med henholdsvis 26 procent og 119 procent i forhold til samme periode sidste år, melder koncernen.

"Vi kan se tilbage på et tilfredsstillende halvår, der lover godt for den transformation, vi med den nye strategi (for 2015-2018, red.) nu sætter ekstra kraft bag. Væksten i vores digitale forretning skal modvirke en mere stagnerende udvikling på vores flow-kanaler, og derfor er de digitale vækstrater naturligvis glædelige," siger TV 2's adm. direktør, Merete Eldrup, i meddelelsen.

TV 2 fastholder forventningerne til 2015 med et resultat før skat på 150-170 mio. kr.

Relaterede artikler:

  • Foto: Ricky John/TV 2

    TV 2 går på jagt efter ny direktør: Vil fordoble digital omsætning

    For abonnenter

  • TV 2 går med i reklamefilmpris

    For abonnenter

  • TV 2 må spare på programmer for at få råd til EM og OL

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

For abonnenter

Foto: Henry Nicholls
Digital

Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause

For abonnenter

Læs også

Foto: Pr Aller Foto og Video
Medienyt

Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

Antallet af mediechefer reduceres fra seks til tre, og mediechefen for Aller Kvindeliv er en af i alt syv afskedigede. Det sker som følge af en omorganisering i magasinhuset.

For abonnenter

Foto: Pr, Dmjx
Navne

Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter

Den nye chef skal nu i gang med at sammensætte det team, der skal drive centret og hjælpe med at understøtte den undersøgende journalistik i lokalområderne i Danmark.

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

Zetland, TV 2 Echo og Ekstra Bladet satser på Tiktok. Trods databekymring og et afkast, der er svært at måle, sætter platformen dem i en kontakt med brugere, de ikke når nogen andre steder, lyder det.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 3. feb.
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 3. feb.
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 3. feb.
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 3. feb.
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 3. feb.
  • Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter – 3. feb.
  • Better Collective køber andel i betting- og mediefirma – 3. feb.
  • TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause – 3. feb.
  • Amazon får underskud i 2022 trods højere omsætning – 3. feb.
  • Forsyningsproblemer får Apple til at tabe omsætning – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Redaktionschef til DR Syd

  • People Manager for Upright Music

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • SoMe Manager

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

Se flere jobs

Watch Job

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Erfaren IT Supporter

Se flere jobs

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Redaktionschef til DR Syd

  • People Manager for Upright Music

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • SoMe Manager

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge