MediaWatch

TV 2 vender minus til plus på hovedkanal

Både reklame- og abonnementsomsætning steg for tv-koncernen. Ny sportskanal og dækningen af valget i juni trækker dog overskuddet før skat ned i første halvår.

TV 2 kunne for første gang se regnskabsposten for hovedkanalen gå i plus i 2. kvartal i år. Smertensbarnet, der har givet røde tal igennem mange år, landede i 2. kvartal et overskud før skat på 46 mio. kr. mod -3 mio. kr. året før. I første kvartal var underskuddet 25 mio. kr. i år. For hele første halvår er resultatet 21 mio. kr. før skat mod et minus på 32 mio. kr. i første halvår 2014.

Med til hovedkanalens indtægter i regnskabet hører dog også annoncesalg fra tv2.dk, samt abonnementsindtægter fra streaming-tilbuddet TV 2 Play, der har haft en vækst på 42 pct. i halvåret, skriver TV 2 i halvårsregnskabet, der netop er offentliggjort. Derudover spæder prisstigning på TV 2's hovedkanal til overskuddet.

Til gengæld faldt resultatet for nichekanalerne, der fik et resultat før skat på 66 mio. kr. i 2. kvartal mod 117 mio. kr. sidste år. For hele 1. halvår er tilbagegangen for nichekanalerne næsten 100 mio. kr., fra 198 mio. kr. før skat i 2014 til 104 mio. før skat i år. Nedgangen skyldes især lanceringen af TV 2 Sport, det tidligere TV 2 Film, der ligger under nichekanalerne.   

Sport og valg har kostet

Samlet har koncernen haft et halvår med omsætningsfremgang både i abonnements- og reklamesalg. TV 2 så en vækst i reklameomsætning på tre pct. til 624 mio. kr. Abonnementsomsætningen på syv pct. til 656 mio. kr. og trækker altså flere indtægter end reklame. Omsætningen på i alt 1,3 mia. kr. i halvåret var en stigning på 4 pct.

Det samlede overskud for koncernen før skat lander på 93 mio. kr., mens resultatet før skat i 1. halvår 2014 var på 139 mio. kr. Resultatnedgangen skyldes ud over investeringen i TV 2 Sport, dækningen af folketingsvalget i juni, skriver TV 2.

TV 2 havde i 1. halvår 2015 fremgang i seerandel og seertid blandt alle danskere. TV 2-familiens share i målgruppen 20-60 år gik 0,4 procentpoint frem til samlet 35,1 procent. På tv2.dk og web-tv voksede månedlige sidevisninger med henholdsvis 26 procent og 119 procent i forhold til samme periode sidste år, melder koncernen.

"Vi kan se tilbage på et tilfredsstillende halvår, der lover godt for den transformation, vi med den nye strategi (for 2015-2018, red.) nu sætter ekstra kraft bag. Væksten i vores digitale forretning skal modvirke en mere stagnerende udvikling på vores flow-kanaler, og derfor er de digitale vækstrater naturligvis glædelige," siger TV 2's adm. direktør, Merete Eldrup, i meddelelsen.

TV 2 fastholder forventningerne til 2015 med et resultat før skat på 150-170 mio. kr.

Mere fra MediaWatch

DR's arkiv skal gøres tilgængeligt gennem Det Kongelige Bibliotek

Over de næste tre år er der afsat 62,5 mio. kr. i den nye medieaftale til at etablere offentlig adgang til DR’s omfattende arkivmateriale, hvilket har været et hedt politisk ønske i en årrække. Det digitale leksikon lex.dk kan få en rolle i forhold til formidling, lyder det.

Overblik: Hovedpunkterne i det nye medieforlig

Der er lørdag landet et nyt medieforlig, som bla. indeholder en mindre procentdel af en ”moderniseret” public service-pulje til lydindhold, et styrket DR, et sænket titelloft og et krav om ordnede arbejdsforhold i medie- og filmbranchen. Opdateret.

Egmont: Medieaftalen fastholder uens medievilkår

Den nye medieaftale har en række gode elementer bl.a. med regulering af techgiganter. Men det er ærgerligt, at medieforliget ikke indeholder ligestilling af digitale medier, lyder det fra Nordisk Film.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs