MediaWatch

Analytikere: Get er nøglen til vækst i Yousee

Udviklingen af forretningen Yousee bliver afgørende for et TDC, der skal fokusere på at skabe resultater på bundlinjen, siger analytikere.

Foto: Polfoto

Der ligger et uforløst potentiale i Yousee, efter TDC opkøbte den norske kabeltv-forreting Get sidste efterår. Her kan man udnytte eksisterende software, som kan gøre det muligt at matche de friere tv-valg hos konkurrenterne.

”Yousee er ikke kommet ud over rampen og er endda mere presset af konkurrence end nogensinde. Her kan Get være nøglen til et modsvar, der holder Yousee skarpe på omkostninger," siger Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet.

Per Hansen mener, at udskiftningen af Carsten Dilling i sig selv automatisk udløser et rummeligt mandat til stor handlekraft for Pernille Erenbjerg.

Det er der også behov for, da vigtigheden af Yousee ifølge TDC-analytiker hos Alm. Brand Markets, Michael Friis Jørgensen, er enorm.

”Yousee er det vigtigste ben i TDC, fordi Yousee bærer en høj og mere stabil værdi end telemarkedet. For tre år siden havde TDC håb om at vækst i den nordiske forretning og Yousee, mens resten skulle holdes stabil og så lidt faldende som muligt,” siger Michael Friis Jørgensen.

Pres på content providers

Siden har Yousee tabt kunder til lignende aktører samt nye spillere såsom HBO og Netflix, mens man har været nødt til at tilkøbe sig andele på det nordiske marked gennem Get. Men det er en styring af udgifterne til kanalindholdet, der skal skabe resultater på bundlinjen.

"Købet af Get er et defensivt modtræk mod Stofas tiltag. Hvis man vil til at give folk frit kanalvalg og dermed tabe på omsætningen, er det vigtigt, hvor meget magt TDC har over sine content providers, TV 2, TV 3 osv. Det har man fået etableret, så Yousee er en af topprioritet ud fra et forretningsmæssigt synspunkt, det andet er optimering af bundlinjen," siger Michael Friis Jørgensen.

Holder aktieværdi oppe

Yousee er konkurrenceudsat fra Stofas annoncering af et friere kanalvalg fra 2016, mens politikerne samtidig truer med at tvinge det mere frie valg igennem. Content providerne har længe fået en større del af kagen, og den udviklingen har været afgørende at få vendt. Ifølge Michael Friis Jørgensen er det dagsordenen, der skal sættes.

"TDCs værdi på aktiemarkedet holdes høj, fordi TDC har en stor andel kabel-tv i deres forretning, og det er folk stadig villige til at betale en merpris for sammenlignet med priskrigen på telemarkedet. Den fordel skal helst ikke forsvinde ved at Yousee skrumper pga. de øvrige aktørers hugst hos TDC's kunder. Der skal skabes bedre indtjening og Get skal udnyttes," siger Michael Friis Jørgensen.

Han er ikke tvivl om, at TDC vil ændre Yousee til at have et friere kanalvalg og arbejde hårdt på at udnytte, at man med Get har software til at implementere netop den ændring. Samtidig skal Get bruges til at spille med musklerne over for content providers.

"Der kommer til at ske noget i år. Som markedsledende er TDC aldrig firstmover, men TDC kan ikke blive ved med at være passive for længe, som de gjorde på telemarkedet. Det handler om stabilisering og sætte en prop i kundeflugten ved at følge Stofas model. Content providers er dem, der primært har tjent på TDCs høje priser for kunderne. Fortjenesten er sendt videre, og den tendens skal brydes," siger Michael Friis Jørgensen.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs