Stofa gør op med udskældte tv-pakker

Efter nytår giver Stofa deres kunder et mere frit valgt blandt tv-kanaler. Forbrugerrådet roser og imødeser lignende tiltag fra konkurrenterne.
RITZAU

Stofa, der med 450.000 kunder er Danmarks næststørste kabel-tv-selskab, vil efter nytår give sine kunder mulighed for selv at sammensætte deres tv-pakke, skriver Berlingske.

I stedet for de ofte udskældte faste tv-pakker, vil Stofa tilbyde kunderne frit valg mellem 100 forskellige kanaler, som kan vælges fra og til på månedsbasis.

"Jeg vil kalde det banebrydende. Her får forbrugerne mulighed for kun at betale for det tv, som de ser. Det er ikke set før i Danmark," siger Ole Fruekilde Madsen, administrerende direktør for Stofa, til Berlingske.

Venter på TDC og Yousee

Forbrugerrådet roser Stofa for at gå forrest.

"Udmeldingen tyder på, at det ikke er umuligt at gøre, som vi hidtil har fået at vide. Det er utroligt, hvor mange hidtil uoverstigelige barrierer der er faldet bare i 2015. Hvis Stofa kan gøre det, hvad er så problemet i TDC og YouSee," siger cheføkonom Martin Salamon fra Forbrugerrådet Tænk til avisen.

De fastlåste tv-pakker er blevet skældt ud af forbrugere og konkurrencemyndigheder i flere år. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har påvist, hvordan danskerne i stort omfang betaler store summer for kanaler, de aldrig ser.

Lanceres i 2016

Stofas nye aftale lanceres i løbet af første kvartal i 2016. Prisen vil selskabet endnu ikke ud med, men forudsætningen bliver, at man har en såkaldt tv-boks, oplyser Ole Fruekilde Madsen.

Udbydere af tv-pakker har de seneste år mistet mange kunder i takt med, at streamingtjenester som Netflix og HBO er blevet populære.

/ritzau/

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også