Analytiker: Stofa-satsning kan presse Yousee

Prissætningen bliver afgørende for, om Stofas offensiv og opgør med tv-pakken vil styrke koncernen i konkurrencen med Yousee, siger analytiker.
/ritzau/FINANS

Danmarks næststørste udbyder af kabel-tv, Stofa med 450.000 kunder, vil fra nytår give tv-seerne mulighed for at smide tv-pakkerne ud og i stedet kun vælge de kanaler, de rent faktisk gider at se. Og det er i overordnede træk en dårlig nyhed for branchen.

Det mener Michael Friis Jørgensen, der er TDC-analytiker hos Alm. Brand Markets.

"Tv-pakkerne giver en større indtjening end enkeltkanaler. Men inden vi ser, hvad priserne bliver, er det svært at sætte tal på, hvad det kan komme til at betyde for TDC og Yousee. Det er en negativ nyhed - men det er en trend, vi har set i lang tid efterhånden," siger Michael Friis Jørgensen til Ritzau Finans.

"Der er allerede en kundegruppe, der har stillet sig tilfreds med den lille pakke og eksempelvis HBO. Migrationen har været der. Og nu kommer det så an på, hvad priserne bliver. Kommer det til at koste 65 kr. for at se Premier League på TV3 - og i den dur, så kan man hurtig samle kanaler sammen, der bliver dyrere end pakker," siger analytikeren.

Politikere og nye spillere presser på

Michael Friis Jørgensen peger på, at der er to faktorer, der har fået Stofa til at barsle med frit valg mellem 100 forskellige kanaler, som kan vælges fra og til på månedsbasis.

"Den ene er, at der er kommet udbydere som Netflix og HBO, og den anden er det politiske pres, der har været på branchen for at gøre op med de udskældte tv-pakker. Og jeg er spændt på at se, hvordan Stofa har sammensat tilbuddet," siger Michael Friis Jørgensen, der dog mener, at det helt store opgør skal tages med indholdsleverandørerne, der bestemmer hvad kanalerne skal koste.

"Det er nok dem, der kommer til at tage det største indtjeningshug. De har indtil nu har mere eller mindre frit spil, hvor kunderne skal købe flere kanaler, selv om de bare vil have en enkelt," siger han.

Ser frem til at se prisen

René Brøchner, der er direktør for Yousee, kalder Stofas tiltag for "et spændende koncept".

"Vi ved, at hele branchen arbejder hen imod noget lignende. Indtil videre er det dog ikke lykkedes nogen at lande en aftale, der rent prismæssigt vil være attraktiv for kunderne. Så vi ser frem til at se det endelige produkt og prisen ikke mindst," skriver han i en mail til Ritzau Finans.

I forbindelse med, at TDC kom med regnskab for første halvår i fredags, fortalte TDC's finansdirektør, Pernille Erenbjerg, til Ritzau Finans, at TDC senere vil på året vil løfte sløret for, hvordan selskabet vil forbedre Yousee.

Hun sagde, at tiltagene blandt andet kan være samarbejder med eksterne aktører som HBO Nordic, som Yousee i løbet af sommeren er gået sammen med.

/ritzau/FINANS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også