MediaWatch

Journalistskole for børn slår dørene op

I samarbejde med DR og Berlingske lægger Billund rammer til det første 13 ugers-forløb for børn, der har en reporter i maven.

21 drenge og piger fra 5. klasse fra hele landet bruger de sidste dage af deres sommerferie på at tage de første spæde skridt ind i journalistikkens verden.

De er samlet til en indledende "boot camp" i Billund, der har lanceret det i alt 13 uger lange fritidstilbud, der tilbyder journalistisk skoling i børnehøjde. Det skriver initiativtagerne bag uddannelsen, projektet Børnenes Hovedstad, der skal markedsføre Billund, i en pressemeddelelse.

Gennem rollespil, cases og projekter kommer børnene til at stifte bekendtskab med journalistiske begreber som research, interviews og vinkling af stof til forskellige medier og platforme.

Forløbet sker i samarbejde med DR Ultra og Berlingskes børneavis Kids’ News, der bl.a. stiller med praktikpladser og undervisere. Også Syddansk Universitet er involveret i projektet, der skal levere materiale til et forksningsprojekt om børn og medier. Universitet bidrager samtidig med journaliststuderende, der vil fungere som mentorer.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs