MediaWatch

Journalistskole for børn slår dørene op

I samarbejde med DR og Berlingske lægger Billund rammer til det første 13 ugers-forløb for børn, der har en reporter i maven.

21 drenge og piger fra 5. klasse fra hele landet bruger de sidste dage af deres sommerferie på at tage de første spæde skridt ind i journalistikkens verden.

De er samlet til en indledende "boot camp" i Billund, der har lanceret det i alt 13 uger lange fritidstilbud, der tilbyder journalistisk skoling i børnehøjde. Det skriver initiativtagerne bag uddannelsen, projektet Børnenes Hovedstad, der skal markedsføre Billund, i en pressemeddelelse.

Gennem rollespil, cases og projekter kommer børnene til at stifte bekendtskab med journalistiske begreber som research, interviews og vinkling af stof til forskellige medier og platforme.

Forløbet sker i samarbejde med DR Ultra og Berlingskes børneavis Kids’ News, der bl.a. stiller med praktikpladser og undervisere. Også Syddansk Universitet er involveret i projektet, der skal levere materiale til et forksningsprojekt om børn og medier. Universitet bidrager samtidig med journaliststuderende, der vil fungere som mentorer.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs