MediaWatch

Top Gear-producer kvitter BBC

Top Gears mangeårige producer har sagt op på BBC. Det øger spekulationerne, om et nyt bilprogram med holdet bag Top Gear kan være på vej på f.eks. Netflix, efter værten James May også har sagt fra.

Producer Andy Wilman er stoppet hos BBC, skriver The Guardian. Opsigelsen sætter gang i spekulationer om, han vil blive genforenet med den fyrede vært, Jeremy Clarkson, i et nyt bilprogram på en konkurrerende tv-station.

Der er bl.a. blevet tænkt i, at Clarkson kunne være på vej til en programaftale med streamingtjenesten Netflix, der i forbindelse med første kvartalsregnskabet offentliggjorde et nyt partnerskab med skaberne af BBC’s store naturserie “Planet Earth” om en naturdokumentarserie, ”Our Planet”.

Andy Wilman er mangeårig ven og kollega med Jeremy Clarkson og har været en drivende kraft bag Top Gears succes på BBC.

En måned efter, at Andy Wilman havde sendt et "au revoir" til holdet bag programmet, blev det i går bekræftet af BBC, at han stopper.

I mailen skrev produceren bl.a.:

"For dem af jer, der stadig er afhængig af det for arbejde, så fortvivl ikke, for BBC vil sørge for at showet fortsætter. Vores tørn som vogtere af Top Gear var en god tid, men vi var kun en del af showets historie, ikke den hele. De to ord (Top Gear, red.) er større end os. "

BBC har meldt ud, at Top Gear fortsætter næste år i en ny version, men det bliver altså uden den fyrede vært Jeremy Clarkson, produceren Andy Wilman og også medværten James May, der i går afviste over for The Guardian, at fortsætte på showet uden Clarkson.

Det er endnu uvist, hvordan Top Gears tredje vært Richard Hammond forholder sig til fremtiden i BBC.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs