MediaWatch

TV 2 Sport slår TV3 Sport og Eurosport i premiereweekend

Med en seerandel på 3 pct. lagde TV 2's nye sportskanal ud som den 8. mest sete i weekenden.

TV 2 Sport kom godt fra land efter fredagens premiere, skriver TV 2 i en pressemedddelelse.

I de første tre dage stod TV 2 Sport for tre pct. af weekendens tv-sening, og kanalens debut overgår dermed både åbningerne på TV 2 Charlie, TV 2 News, TV 2 Fri og TV 2 Film, mens TV 2 Zulu – i kraft af en sportstransmission og en lang sendedag – havde flere seere på premieredagen 15. oktober 2000.

Seerandelen på tre pct. gjorde TV 2 Sport til den mest sete rendyrkede sportskanal i weekenden, hvor MTG's TV3 Sport 1 og TV3 Sport 2 tilsammen tog en andel på 0,9 pct. fra fredag-søndag. Det samme som tre Eurosport-kanaler tilsammen.

Kanalens mest sete program var landskampen i herrehåndbold fredag aften mellem Danmark og Slovenien, der blev set af 305.000. Det giver høje forventningerne til kanalen, når VM i herrehåndbold i Qatar begynder i ugen, og det er over forventningen, siger TV 2's sportschef Frederik Lauesen.

"Vi har haft en helt fantastisk weekend med masser af god sport på kanalen, en vild energi og stor begejstring. Og danskerne har fulgt med i håndbold, ishockey, skiskydning og NBA basketball. Jeg er især glad for, at alsidigheden ser ud til at tiltrække seerne," siger Frederik Lauesen i meddelelsen.

Landskamp med Danmark var effektivt afsæt

TV 2 Sport fik et sjældent godt afsæt, da TV 2 fredag placerede landskampen Danmark-Slovenien på den nye kanal, noterer GroupMs tv-talmand Mikael Ostenfeld. Håndboldkampen før dage før VM trak hele 300.000 seere til sportkanalen. En stor gevinst på selve premiereaften.

"Det er et lovende tegn, når så mange fandt kanalen samme dag, den gik i luften. Men de første tre dages seerandele siger nok mest om de muskler, der ligger bag i TV 2-systemet," siger Mikael Ostenfeld til MediaWatch med henvisning til, at TV 2 valgte at flytte en håndboldkamp med Danmark til den nye kanal, og promoverede den nye sportskanal meget offensivt på hovedkanalen.

FAKTA: De 10 største kanaler i 2014 målt på seerandel

1. TV 2: 23,5 pct.

2. DR1: 22,2 pct.

3. TV3: 4,5 pct.

4. DR2: 4,3 pct.

5. TV 2 Charlie: 4,0 pct.

6. TV 2 News: 3,6 pct.

7. Kanal 5: 3,5 pct.

8. TV3+: 2,8 pct.

9. Tv 2 Zulu: 2,5 pct.

10. DR3: 2,0 pct.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs