TV 2 Sport slår TV3 Sport og Eurosport i premiereweekend

Med en seerandel på 3 pct. lagde TV 2's nye sportskanal ud som den 8. mest sete i weekenden.

TV 2 Sport kom godt fra land efter fredagens premiere, skriver TV 2 i en pressemedddelelse.

I de første tre dage stod TV 2 Sport for tre pct. af weekendens tv-sening, og kanalens debut overgår dermed både åbningerne på TV 2 Charlie, TV 2 News, TV 2 Fri og TV 2 Film, mens TV 2 Zulu – i kraft af en sportstransmission og en lang sendedag – havde flere seere på premieredagen 15. oktober 2000.

Seerandelen på tre pct. gjorde TV 2 Sport til den mest sete rendyrkede sportskanal i weekenden, hvor MTG's TV3 Sport 1 og TV3 Sport 2 tilsammen tog en andel på 0,9 pct. fra fredag-søndag. Det samme som tre Eurosport-kanaler tilsammen.

Kanalens mest sete program var landskampen i herrehåndbold fredag aften mellem Danmark og Slovenien, der blev set af 305.000. Det giver høje forventningerne til kanalen, når VM i herrehåndbold i Qatar begynder i ugen, og det er over forventningen, siger TV 2's sportschef Frederik Lauesen.

"Vi har haft en helt fantastisk weekend med masser af god sport på kanalen, en vild energi og stor begejstring. Og danskerne har fulgt med i håndbold, ishockey, skiskydning og NBA basketball. Jeg er især glad for, at alsidigheden ser ud til at tiltrække seerne," siger Frederik Lauesen i meddelelsen.

Landskamp med Danmark var effektivt afsæt

TV 2 Sport fik et sjældent godt afsæt, da TV 2 fredag placerede landskampen Danmark-Slovenien på den nye kanal, noterer GroupMs tv-talmand Mikael Ostenfeld. Håndboldkampen før dage før VM trak hele 300.000 seere til sportkanalen. En stor gevinst på selve premiereaften.

"Det er et lovende tegn, når så mange fandt kanalen samme dag, den gik i luften. Men de første tre dages seerandele siger nok mest om de muskler, der ligger bag i TV 2-systemet," siger Mikael Ostenfeld til MediaWatch med henvisning til, at TV 2 valgte at flytte en håndboldkamp med Danmark til den nye kanal, og promoverede den nye sportskanal meget offensivt på hovedkanalen.

FAKTA: De 10 største kanaler i 2014 målt på seerandel

1. TV 2: 23,5 pct.

2. DR1: 22,2 pct.

3. TV3: 4,5 pct.

4. DR2: 4,3 pct.

5. TV 2 Charlie: 4,0 pct.

6. TV 2 News: 3,6 pct.

7. Kanal 5: 3,5 pct.

8. TV3+: 2,8 pct.

9. Tv 2 Zulu: 2,5 pct.

10. DR3: 2,0 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også