TV 2-abonnement er urimeligt pres på privat tv-marked

TV 2-hovedkanalen fik Folketingets opbakning til at øge abonnementindtægterne de næste tre år, men det giver TV 2 en urimelig konkurrencefordel i forhold til private aktører, skriver SBS Discovery-direktøren.

TV 2-koncernen opererer officielt som et kommercielt tv-selskab, der agerer på almindelige markedsmekanismer.

Men TV 2 er ikke helt almindelig, skriver SBS Discovery's danske direktør, Christian Kemp, der i en Berlingske-kronik for første gang træder frem i rampelyset - med et politisk ærinde.

Da TV 2 meddelte i marts, at man forhøjer prisen på hovedkanalen fra 12 til 14 kr. fra 2015, blev det gennemført uden reel forhandling;  ingen distributør i virkelighedens verden kan sige nej til at distribuere TV 2’s hovedkanal. Samtidig åbner aftalen for, at TV 2 fremadrettet kan øge abonnementsbetalingen, hvis de finder det nødvendigt, skriver Christian Kemp.

Han minder om, at TV2 er undfanget og bygget af statslige licensmidler med en række historiske og konkurrencemæssige fordele, som har givet selskabet en helt unik position på det danske tv-marked, således at TV2 i dag modtages af 95 pct. af alle danske tv-seere.

"Ved at øge betalingen på hovedkanalen kan TV 2 fordele pengene til sine egne nichekanaler, som er i direkte konkurrence med de kommercielle aktører. Dermed giver beslutningen TV 2 en urimelig konkurrencefordel, som presser den resterende del af det kommercielle mediemarked. Fremover kan TV 2 bare hæve abonnementsprisen på hovedkanalen, hvis de udvikler dårlige tv-koncepter eller deres nichekanaler ikke klarer sig tilstrækkelig godt," skriver Christian Kemp.

Med mindre man tror, at alle nye interessante tv-koncepter i al fremtid vil blive udviklet i DR-byen eller på Kvægtorvet i Odense, så vil det hæmme udviklingen af nye tv-koncepter og medføre et fattigere og mere stereotypt tv-udbud, advarer han.

TV 2 får frit løb 

TV 2 fik i 2012 lov at indføre abonnement til hovedkanalen, fordi stationen stod i en ekstraordinær økonomisk krise, hvor der var behov for øget finansiering.  Men med de nye forhøjelser af abonnementsbetalingen i 2015, 2016 og 2017 har politikerne accepteret, at hvis TV 2 ønsker flere penge til dette og hint, så kan de bare hæve prisen, lyder kritikken.

Det forekommer paradoksalt i SBS Discovery-lejren; TV 2 har for nylig præsteret et rekordregnskab og havde fremgang i seerandele i 1. kvartal, påpeger direktøren

Politisk accept af TV 2s oplæg til prisstigninger skrævvrider det kommercielle tv-marked, konkluderer SBS Discovery.

"Som kommerciel aktør mener vi, at der skal være lige vilkår for konkurrencen. Så må den bedste vinde. Det gør, at vi alle sammen tænker nyt, udvikler nye koncepter og er prisbevidste," skriver han.

TV 2 lander fladt i 2013

TV 2 sætter sejl mod bedre tider

Stofa til TV 2: Hvad skal I koste?

TV 2: Intet tv-opsving i gang

V: TV 2's hovedkanal bliver ikke en pengemaskine 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også