En del af Watch Medier

MediaWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
18.03.2014kl. 15.17

TV 2 lander fladt i 2013

Stigende abonnementsomsætning kompenserer for fortsat fald i reklameomsætningen for TV 2-koncernen, der ser et overskud før skat på 165 mio. kr. i 2013 - et lille fald i forhold til 2012. (opdateret)
af LOUISE RESEKE

Trods fortsat pres på reklameomsætningen, der falder 7 pct., når TV 2 A/S i 2013 et resultat på niveau med 2012.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra koncernen.

Resultatet af fortsættende aktiviteter før skat er på 165 mio. kr. mod 175 mio. kr. i 2012 - inkluderes salget af TV 2 Sport var resultatet i 2012 dog 238 mio. kr.

Omsætningen lander på 2,45 mia. kr. på niveau med året før.

Abonnement stiger - reklame falder

Tallet dækker over, at reklameomsætningen er faldet med 7 pct., 90 mio. kr., mens abonnementsomsætningen er steget med 8 pct., 82 mio. kr. De to indtægtskilder bidrager nu stort set ligeligt til den samlede omsætning - med 45 pct. fra abonnementssalg mod 42 pct. i 2012.

Driftsomkostningerne udgør 2,169 mia. kr. og er ligeledes på niveau med 2012, lige som selskabets egenkapital, der er på 1,257 mia. i 2013, hvor TV 2 udbetalt udbytte til staten, 135 mio. kr., for første gang. 

Ro på udgifter

Alt i alt et tilfredsstillende resultat, siger adm. direktør Merete Eldrup i meddelelsen:

"Trods en finansiel virkelighed, hvor reklameomsætningen fortsat faldt i 2013, har vi på TV 2 formået at skabe et overskud, som er tilfredsstillende," siger Merete Eldrup.

"Vores omkostninger er holdt i ro, ligesom tidligere års fald i seerandele er stagneret. Især er der grund til at være tilfreds med udviklingen i andet halvår, hvor hovedkanalens seerandel voksede en smule," siger Merete Eldrup.

Samlet set er seerandelen i målgruppen 20-60 år for hele TV 2-gruppen på 35,2 pct i 2013, hvor den nye kanal TV 2 Fri blev lanceret og føjet til gruppen, mod 35,5 pct. i 2012.

Flere abonnerer på TV 2 Play

Merete Eldrup fremhæver samtidig, at streaming tilbuddet TV 2 Play er blevet styrket i 2013:

"Vi oplever, at medievaner og seeradfærd er under forandring. Seerne ønsker i højere grad individualiserede, målrettede tilbud og valgfrihed – og det giver vi dem. I det forgangne år har vi haft en væsentlig stigning i antallet af TV 2 Play-abonnenter og dermed også en betydelig stigning i omsætningen," siger Merete Eldrup.

Den digitale reklameomsætning på Tv2.dk har til gengæld ikke udviklet sig tilfredsstillende i 2013 med et fald på 2,1 pct. i et voksende marked, fremgår det af årsrapporten.

Forventer opbremsning

Reklametabet på 7 pct. er en smule lavere end i 2012, hvor omsætningen svandt 9 pct.

TV 2 forventer dog en mere positiv udvikling i år, hvor reklameomsætningen forventes at blive på niveau med 2013; 1,269 mia. kr.

Derudover forventer koncernen stigende abonnementsomsætning i forhold til 2013-omsætningen på 1,109 mia. kr.

Forventningen til hovedkanalen er et underskud før skat på niveau med 2013 (-68 mio. kr., men et forbedret overskud før skat på nichekanalerne mv. end i 2013-resultatet på 288 mio.kr.

Relaterede artikler:

  • TV 2 sikrer sig rekordantal ishockeykampe

  • Jeppe Nybroe.

    TV 2 forsvarer Nybroe-interview

  • Avis: TV 2 øjner chance for Superliga-kampe

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Grundlægger og adm. direktør i Woomio, Zeth Edwardsen. | Foto: Pr / Woomio
Digital

It-selskab for influencer marketing henter friske millioner fra investorer

Selskabet Woomio har fået en tocifret millioninvestering til at udvikle forretningen i de kommende år fra Vækstfonden og finsk kapitalfond.
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok
  • Influencer får bøde for overtrædelse af markedsføringsloven

For abonnenter

Lise Rønne | Foto: Andreas Merrald / Ritzau Scanpix
Forlag

Lise Rønne stopper hos Gyldendal

For abonnenter

Foto: Pluto Tv, Pr
Navne

Pluto TV henter nordisk PR-chef fra Viaplay

For abonnenter

Adm. direktør i Spotify Daniel Ek. | Foto: Mitsuru Tamura/AP/Ritzau Scanpix
Digital

Mere end 200 millioner betaler for et Spotify-abonnement

Peter Kjær Jensen, topchef i Postnord Danmark | Foto: Stine Bidstrup
Medienyt

Topchef om nedbemanding: "Postnord skrumper ikke konsistent"

For abonnenter

Foto: Jacob Nielsen
Aviser

Dansk Journalistforbund forlader internationalt samarbejde i protest

For abonnenter

Læs også

Foto: Screenshot
Aviser

Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad

Stillingsnedlæggelserne sker ved en blanding af afskedigelser, frivillige fratrædelser og vakante stillinger, der ikke bliver genbesat, fortæller adm. direktør Hans-Christian Kock.

For abonnenter

Foto: Niels Nygaard
Digital

Journalisthøjskolen får ny studieretning

DMJX lancerer en ny studieretning i såkaldt coded design, der tilbydes nye studerende allerede fra efteråret.

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

I gennemsnit havde tv2.dk og fire TV 2-apps 3,2 mio. månedlige brugere sidste år og lagde dermed pæn afstand til de private mediekoncerner. Positionen skyldes strategiskifte, siger TV 2-chef.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Lise Rønne stopper hos Gyldendal – 18.13
  • It-selskab for influencer marketing henter friske millioner fra investorer – 16.29
  • Topchef om nedbemanding: "Postnord skrumper ikke konsistent" – 16.08
  • Pluto TV henter nordisk PR-chef fra Viaplay – 15.25
  • Mere end 200 millioner betaler for et Spotify-abonnement – 14.55
  • Sofie Linde stopper som vært på X Factor – 14.12
  • Socialdemokratiet hyrer ny pressechef – 13.26
  • Spotify stiger i formarked efter vækst i brugerantal – 13.15
  • Dansk Journalistforbund forlader internationalt samarbejde i protest – 12.36
  • Dansk organisation går fri af omstrukturering i Bauer Media – 11.29
  • Forfatteren Henrik Nordbrandt er død – 10.35
  • Ledigheden på det danske arbejdsmarked stiger igen – 10.23
  • Journalisthøjskolen får ny studieretning – 09.57
  • Flere virksomheder beskytter sig mod kopister i metaverset – 09.42
  • Højere renter rammer Nuuday-ejers milliardlån – 08.45
Flere nyheder

Job

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Life science journalist

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

Se flere jobs

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • People and Operations Partner

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Head of Business Development

  • Regnskabs-/økonomichef

Se flere jobs

Job

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Life science journalist

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge