TV 2 lander fladt i 2013

Stigende abonnementsomsætning kompenserer for fortsat fald i reklameomsætningen for TV 2-koncernen, der ser et overskud før skat på 165 mio. kr. i 2013 - et lille fald i forhold til 2012. (opdateret)

Trods fortsat pres på reklameomsætningen, der falder 7 pct., når TV 2 A/S i 2013 et resultat på niveau med 2012.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra koncernen.

Resultatet af fortsættende aktiviteter før skat er på 165 mio. kr. mod 175 mio. kr. i 2012 - inkluderes salget af TV 2 Sport var resultatet i 2012 dog 238 mio. kr.

Omsætningen lander på 2,45 mia. kr. på niveau med året før.

Abonnement stiger - reklame falder

Tallet dækker over, at reklameomsætningen er faldet med 7 pct., 90 mio. kr., mens abonnementsomsætningen er steget med 8 pct., 82 mio. kr. De to indtægtskilder bidrager nu stort set ligeligt til den samlede omsætning - med 45 pct. fra abonnementssalg mod 42 pct. i 2012.

Driftsomkostningerne udgør 2,169 mia. kr. og er ligeledes på niveau med 2012, lige som selskabets egenkapital, der er på 1,257 mia. i 2013, hvor TV 2 udbetalt udbytte til staten, 135 mio. kr., for første gang. 

Ro på udgifter

Alt i alt et tilfredsstillende resultat, siger adm. direktør Merete Eldrup i meddelelsen:

"Trods en finansiel virkelighed, hvor reklameomsætningen fortsat faldt i 2013, har vi på TV 2 formået at skabe et overskud, som er tilfredsstillende," siger Merete Eldrup.

"Vores omkostninger er holdt i ro, ligesom tidligere års fald i seerandele er stagneret. Især er der grund til at være tilfreds med udviklingen i andet halvår, hvor hovedkanalens seerandel voksede en smule," siger Merete Eldrup.

Samlet set er seerandelen i målgruppen 20-60 år for hele TV 2-gruppen på 35,2 pct i 2013, hvor den nye kanal TV 2 Fri blev lanceret og føjet til gruppen, mod 35,5 pct. i 2012.

Flere abonnerer på TV 2 Play

Merete Eldrup fremhæver samtidig, at streaming tilbuddet TV 2 Play er blevet styrket i 2013:

"Vi oplever, at medievaner og seeradfærd er under forandring. Seerne ønsker i højere grad individualiserede, målrettede tilbud og valgfrihed – og det giver vi dem. I det forgangne år har vi haft en væsentlig stigning i antallet af TV 2 Play-abonnenter og dermed også en betydelig stigning i omsætningen," siger Merete Eldrup.

Den digitale reklameomsætning på Tv2.dk har til gengæld ikke udviklet sig tilfredsstillende i 2013 med et fald på 2,1 pct. i et voksende marked, fremgår det af årsrapporten.

Forventer opbremsning

Reklametabet på 7 pct. er en smule lavere end i 2012, hvor omsætningen svandt 9 pct.

TV 2 forventer dog en mere positiv udvikling i år, hvor reklameomsætningen forventes at blive på niveau med 2013; 1,269 mia. kr.

Derudover forventer koncernen stigende abonnementsomsætning i forhold til 2013-omsætningen på 1,109 mia. kr.

Forventningen til hovedkanalen er et underskud før skat på niveau med 2013 (-68 mio. kr., men et forbedret overskud før skat på nichekanalerne mv. end i 2013-resultatet på 288 mio.kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også