MediaWatch

DR bryder med Danske Spil

De ugentlige direkte Lotto-trækninger på DR1 stopper fra 1. december - Danske Spil skal fylde mindre i fladen, siger kanalchef.

Foto: PR-foto

DR sender Danske Spil ud af sendefladen.

Fra næste måned er det slut med de ugentlige faste programmer 'OnsdagsLotto' og 'Boxen' på DR1, skriver mediehuset i en pressemeddelelse.

Samtidig stopper DR1 transmissionerne fra de direkte Lotto-trækninger, der hidtil har været sendt på DR1 hver lørdag klokken 18.20.

Lader tallene stå

"Efter det seneste års kanalomlægninger i DR, har vi også ønsket at kigge lidt nærmere på, om de faste formater på DR1's sendeflade er tidssvarende og up to date. Her har vi ment, at det er lang tid at bruge 10 minutter på lottotrækningen. DR vil imidlertid gerne stadig give seerne den service, og derfor bliver det lige efter TV-Avisen, at de fremover kan få tallene," siger Pil Gundelach Brandstrup, der er kanalchef på DR1, i meddelelsen.

Helt ud af tv-billedet forsvinder Danske Spil ikke. DR1 vil vise et skilt med vindertallene fra ugens aktuelle trækning klokken 18.58 om lørdagen - og tallene vil også stadig findes på tekst-tv.

Kritik for samarbejde

Beslutningen  om at stoppe samarbejdet kommer efter et år, hvor partnerskabet i flere tilfælge har mødt kritik fra kontrolinstansen Radio- og tv-nævnet.

I oktober fik DR kritik for at bringe skjult reklame for Danske Spil, efter en seer havde klaget. Og i december sidste år fik DR også et påbud fra nævnet om at begrænse Danske Spils spillerum på tekst-tv, der var på kanten af sponsor- og reklameregler.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs