MediaWatch

DR kritiseret for skjult lotto-reklame

DR opfordrede til spil og gjorde dermed skjult reklame for Danske Spil i en lottoudsendelse. Det vurderer Radio- og tv-nævnet.

Foto: PR-foto

Værten i DR's lottotrækning må gerne nævne størrelsen på præmiepuljen, når selve trækningen foregår. Men nævner værten størrelsen på næste uges præmiepulje eller services på Danske Spils hjemmeside, er det opfordring til spil og skjult reklame for Danske Spil. Og dermed i strid med radio- og fjernsynloven og reklamebekendtgørelsen.

Det vurderer Radio- og tv-nævnet i en afgørelse om "Held og Lotto"-udsendelsen den 5. maj på DR1.

En seer har klaget over, at værten på programmet afsluttede trækningen med en bemærkning om, at der var  95 mio. kr. i puljen fire dage senere i ’Onsdags-Lotto’.

”Så det kunne jo være, at du skulle se med der,” sagde værten, der også forklarede, at man altid kan gå ind på Danske Spils hjemmeside og se for eksempel puljestørrelser.

Seeren mente, at det var opfordring til spil og sjult reklame. Det har Radio- og tv-nævnet givet seeren ret i. Nævnet udtaler også, at omtalerne af tips- og lottomidlerne i udsendelsen ikke sker på en neutral og saglig måde.

”Samlet set finder nævnet, at de omtalte oplysninger har reklamelignende karakter, og derfor er i strid med radio- og fjernsynloven og reklamebekendtgørelsen,” noterer nævnet. Nævnet noterer samtidig, at det er ok at nævne præmiepuljen for eksempel er en lørdag, når selve trækningen foregår. For her er det redaktionelt begrundet.

Allerede i sit høringssvar til Radio- og tv-nævnet erklærede DR sig enig i, at ’Held og Lotto’-udsendelsen den 5. maj ikke var i overensstemmelse med de gældende regler, ligesom den også stred med en afgørelse, som Radio- og TV-nævnet kom med i december sidste år om omtalen af Danske Spil på DR's tekst-tv, skriver Dr.dk.

DR iværksatte oven på udsendelsen tiltag, som skulle sikre, at udsendelserne med lottotrækninger blev bragt i overensstemmelse med lovgivningen og også den fortolkning, som Radio- og tv-nævnet kom med i afgørelsen fra 20. december 2012.

DR skal stramme op på tekst-tv 
DR-vagthund: 'Konditoriet' lugter for meget af reklame
”DR giver private virksomheder positiv omtale”
Nævn: SBS overtrådte sponsorregler med Kina-program

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Børsen undersøger mulig coronasnyd i egne rækker, lovforslag om ændring i ophavsretten debatteres og der er landet et væld af rapporter om mediers vilkår. Få overblik over ugens vigtigste begivenheder i Mediedanmark her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs