Warner Bros. Discovery vil igen omfavne biograferne

Der er sket et paradigmeskifte i den nyligt fusionerede mediekæmpe, der står bag bl.a. HBO Max og Discovery+ efter ledelsesskifte i toppen.
Foto: PR/HBO
Foto: PR/HBO

Efter i årevis at have investeret massivt i indholdsproduktion til streamingplatforme for at trække så mange kunder i butikken som muligt og sætte film målrettet biograflærredet på bagsædet i strategien, er der sket ”et paradigmeskifte” i mediekoncernen Warner Bros. Discovery efter et ledelsesskifte i toppen. Nu skal der mere fokus på bundlinje og biograflærredet skal igen omfavnes, fortæller chef for Warner Bros. Discovery i Norden, Christina Sulebakk, til Politiken.

”Streaming er stadig i vækst, men der har også været vækst, hvor man ikke altid har set på bundlinjen. Man har investeret i et scenario om at få så mange kunder ind i butikken som muligt. Det har vi jo selv gjort, det har Netflix gjort, men nu ser vi altså et skifte med en ny ledelse hos os,” siger hun til avisen.

Øverst i den amerikanske mediekæmpe, der blev til som en fusion af Warnermedia og Discovery i foråret, står Davis Zaslav. Efter fusionen blev det meldt ud, at den nye koncern vil lægge Discovery+ og HBO Max sammen, det har bare været et spørgsmål om hvornår.

Mediekoncernen har som flere andre streamingtjenester i årevis været i clinch med biografer, fordi medieselskaber med streamingservices for øje - bl.a. Disney og Warner Bros. - i stigende grad har fokuseret på filmproduktion til streaming frem for det store lærred og samtidig er gået uden om biograferne og har sendt film direkte ud til streamingseere.

Tidligere på sommeren lød det dog fra Danske Biografers nye direktør, Michael Valentin, at der igen er optimisme i biografbranchen og forbrødring i sigte mellem parterne,.


Ny frontmand for Danske Biografer tror på ny guldalder for det store lærred

Storfusion gennemført: Discovery overtager Warnermedia

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår