MediaWatch

Landsstyreformand vil have advokatundersøgelse af TV 2-sag

Afsløring af dokumenterne bag falsk TV 2-historie om den grønlandske politiker og nu landsstyreformand Múte B. Egede, får ham til at varsle en advokatundersøgelse, der skal afklare, om sagen kan få retligt efterspil.

Formand for Naalakkersuisut, Múte Bourup Egede, under doorstep efter rigsmødet på Marienborg i Kongens Lyngby, torsdag den 10. juni 2021. | Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

De forkerte påstande i TV 2's historie om den daværende oppositionsleder i Grønland, Múte B. Egede, få dage op til det grønlandske valg, udsprang af et 11 sider langt dokument, som blev overdraget til TV 2 kort før valget i april.

Det erfarer Berlingske, der er kommet i besiddelse af dokumentet, der med en række udokumenterede påstande om den grønlandske politiker, som i dag er landsstyreformand, ifølge Berlingske blev hovedkilde til den falske historie. Múte B. Egede vil ikke spekulere i mulige kilder til dokumentet, men varsler nu en officiel advokatundersøgelse af sagen for at få afklaret, om der kan være et retligt efterspil.

"Vi skal have afklaret, om der er noget strafbart i denne sag. Der er nogle faste demokratiske værdier og principper, som skal værnes," siger landsstyreformanden til Berlingske.

TV 2's nyhedsdirektør, Ulla Pors, vil ikke be- eller afkræfte dokumentets rolle i sagen og henviser til kildebeskyttelse, da hun afviser at oplyse, hvor dokumentet stammer fra.

Artikel trukket tilbage

Sagen handler i grove træk om, at TV 2 få dage før valget i Grønland bragte en historie om Múte Egede, hvor det fremgik, han skulle have været inhabil i to sager, som han havde selv haft en økonomisk fordel af.

Men TV 2 havde hverken dokumentation for påstanden, der viste sig at være forkert, eller forelagt påstanden for den kritiserede part, Múte Egede, som er en presseetisk og journalistisk grundregel.

TV 2 trak efterfølgende historien tilbage og har gentagne gange beklaget, at den var blevet bragt. Ifølge nyhedsdirektør Ulla Pors på TV 2 var der tale om en fejl.

TV 2's historie var lavet efter henvendelse fra en kilde og blev bragt, selvom TV 2 altså blev advaret om, at historien kunne være forkert, kunne Ekstra Bladet tidligere i juni afsløre.

Den afsløring fik påny kritikken af TV 2's håndtering af sagen til at rulle. Tidligere på måneden sygemeldte TV 2-redaktionschef Ulla Østergaard sig, efter hun var blevet kritiseret for at skulle have presset på for at få bragt artiklen - også trods advarsel om, at historien kunne være urigtig og plantet.

Kritikken mod TV 2-chefen voksede, efter Ekstra Bladet kunne referere fra et internt nyhedsbrev, hvor forløbet omkring historien blev adresseret, og det kom frem, at tre ansatte havde følt kraftigt pres for at skrive den usande historie.

I sidste uge fratrådte Ulla Østergaard sin stilling på TV 2.

TV 2-chef fratræder sin stilling efter kritik 

Mere fra MediaWatch

TV 2 fortsætter reklamevækst - millionforlig kapper af overskud

Ny tocifret vækst i reklamesalget er med til at sende TV 2's omsætning over 2,5 mia. kr. efter tredje kvartal. Øgede omkostninger og trecifret millionerstatning til Discovery sænker bundlinjen. "Det går godt for TV 2, men udfordringsbilledet er det samme," siger finansdirektør.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs