MediaWatch

Børnefamilier leder an på det svenske streamingmarked

I svenske hustande med børn bruger man 90 pct. mere på streamingtjenester hver måned end i husholdninger uden børn. Forskellen beløber sig til flere tusinde kroner om året, viser ny analyse.

Udbuddet såvel som efterspørgslen på streamingtjenester er steget voldsomt de seneste fem år. | Foto: AP/Ritzau Scanpix

Svenske familier med børn under 18 år i huset er mere villige til at betale for medieindhold, end man er i hustande uden børn. Børnefamilierne bruger således knap 90 pct. mere på streamingtjenester hver måned end i resten af befolkningen. Det viser en analyse fra den svenske analysevirksomhed Mediavision.

På trods af kun at udgøre en fjerdedel af alle husholdninger i Sverige, står familier med børn for en tredjedel af betalingen for medietjenester i landet. I kroner og ører bruger børnefamilierne 300 svenske kr. månedligt mere end husholdninger uden børn. Det løber op i 3500 svenske kr. årligt.

En del af forbrugsforskellen tilskrives streamingudbyderes såkaldte stacking-tilbud, hvor man gør det attraktivt for netop børnefamilier at abonnere på flere tjenester på en gang, så man både har adgang til sport fra Viaplay og tegneserier og børnefilm på Disney+ eksempelvis. I første kvartal af 2021 betalte 75 pct. af svenske børnefamilier for mindst en streamingtjeneste.

Børnefamilierne har længe været en ledestjerne for medieudbydere, og nu peger tallene altså på, at de er nogle af dem, der især driver efterspørgslen på det digitale marked, ifølge Mediavision.

Analysen er lavet på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse med 3000 svenske respondenter i alderen 15-74 år.

I Danmark viser tal fra DR Medieforsknings årlige rapport om medieudviklingen i Danmark, at 55 pct. af befolkningen i 2020 ugentligt streamede film, serier og tv-indhold. Det var 3 procentpoint flere end i 2019.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs