TV 2-direktør: Vi bliver ikke nyhedsleverandør til Facebook og Google

Hvis Google og Facebook lancerer deres nyhedskoncepter i Danmark, hvor de tilbyder betaling for nyhedsindhold, bliver det uden TV 2 ombord, fastslår nyhedsdirektør, der frygter, det vil skade uafhængigheden. Hun bakker samtidig ny ophavsretslov op.
Foto: Ebbe Rosendahl/TV 2
Foto: Ebbe Rosendahl/TV 2

TV 2 kommer ikke til at indgå aftaler med Facebook og Google om deres nyhedskoncepter Facebook News og Google News Showcase.

Det fastslår nyhedsdirektør på TV 2, Ulla Pors, i et debatindlæg på Altinget, hvor hun bl.a. peger på, at det vil kunne svække mediernes økonomiske og redaktionelle uafhængighed at indgå i aftaler, som er dikteret af techkoncerner.

"TV 2 vil således ikke uanset beløbets størrelse have interesse i aftaler om betaling for indhold, som giver techgiganterne nogen form for direkte eller indirekte indflydelse over de rent redaktionelle og journalistiske metoder og udvælgelse. Den uafhængighed og troværdighed, vi risikerer at tabe, er det allervigtigste, vi har som medie," skriver Ulla Pors.

Hun bakker samtidig op om det forslag til en ændret ophavsretslov, der lige nu er på vej igennem Folketinget. Forslaget giver bl.a. medierne mulighed for kollektivt og på egne præmisser at forhandle med techkoncerner om betaling for den brug af deres indhold, der måtte ske, som ligger ud over hyperlinks og meget korte uddrag.

På vej i Europa

Google og Facebook har udrullet deres nyhedskoncepter i flere lande bl.a. i Australien, efter den australske regeringen ville tvinge en techbetaling ti lmedier igennem. En række store medier er gået med i aftalerne om at levere til nyhedskoncepterne, men samtidig accepteret ikke at få en rettighedsbetaling, når deres indhold optræder i fx søgeresultater.

Facebook News har været tilgængelig i USA siden juni 2020, og i januar blev funktionen introduceret i Storbritannien som det første europæiske land. Næste skridt er Frankrig og en lancering i Tyskland er bebudet i maj, og her er der bl.a. indgået aftale med Die Zeit og Der Spiegel. Der er ikke sat dato på en eventuel skandinavisk lancering.

Efter opgøret om betaling for medieindhold med Australien har Facebook sagt, at man vil afsætte bl.a. seks mia. kr. over de næste tre år til lignende medieaftaler.

I Danmark har Facebook i sidste uge udrullet sit digitale omstillingsprogram "Accelerator", der med foredrag, workshops og kontanter skal hjælpe lokalmedier med at udnytte sociale medieplatforme.

 

 

Lovforslag om ophavsret og techbetaling sætter ikke loft på længde af tekstbidder 

 

Nu skal Netflix også sige "retransmission": Ny ophavsretslov vil indlemme nye spillere i aftalesystem 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også