MediaWatch

TV 2-direktør: Vi bliver ikke nyhedsleverandør til Facebook og Google

Hvis Google og Facebook lancerer deres nyhedskoncepter i Danmark, hvor de tilbyder betaling for nyhedsindhold, bliver det uden TV 2 ombord, fastslår nyhedsdirektør, der frygter, det vil skade uafhængigheden. Hun bakker samtidig ny ophavsretslov op.

Foto: Ebbe Rosendahl/TV 2

TV 2 kommer ikke til at indgå aftaler med Facebook og Google om deres nyhedskoncepter Facebook News og Google News Showcase.

Det fastslår nyhedsdirektør på TV 2, Ulla Pors, i et debatindlæg på Altinget, hvor hun bl.a. peger på, at det vil kunne svække mediernes økonomiske og redaktionelle uafhængighed at indgå i aftaler, som er dikteret af techkoncerner.

"TV 2 vil således ikke uanset beløbets størrelse have interesse i aftaler om betaling for indhold, som giver techgiganterne nogen form for direkte eller indirekte indflydelse over de rent redaktionelle og journalistiske metoder og udvælgelse. Den uafhængighed og troværdighed, vi risikerer at tabe, er det allervigtigste, vi har som medie," skriver Ulla Pors.

Hun bakker samtidig op om det forslag til en ændret ophavsretslov, der lige nu er på vej igennem Folketinget. Forslaget giver bl.a. medierne mulighed for kollektivt og på egne præmisser at forhandle med techkoncerner om betaling for den brug af deres indhold, der måtte ske, som ligger ud over hyperlinks og meget korte uddrag.

På vej i Europa

Google og Facebook har udrullet deres nyhedskoncepter i flere lande bl.a. i Australien, efter den australske regeringen ville tvinge en techbetaling ti lmedier igennem. En række store medier er gået med i aftalerne om at levere til nyhedskoncepterne, men samtidig accepteret ikke at få en rettighedsbetaling, når deres indhold optræder i fx søgeresultater.

Facebook News har været tilgængelig i USA siden juni 2020, og i januar blev funktionen introduceret i Storbritannien som det første europæiske land. Næste skridt er Frankrig og en lancering i Tyskland er bebudet i maj, og her er der bl.a. indgået aftale med Die Zeit og Der Spiegel. Der er ikke sat dato på en eventuel skandinavisk lancering.

Efter opgøret om betaling for medieindhold med Australien har Facebook sagt, at man vil afsætte bl.a. seks mia. kr. over de næste tre år til lignende medieaftaler.

I Danmark har Facebook i sidste uge udrullet sit digitale omstillingsprogram "Accelerator", der med foredrag, workshops og kontanter skal hjælpe lokalmedier med at udnytte sociale medieplatforme.

 

 

Lovforslag om ophavsret og techbetaling sætter ikke loft på længde af tekstbidder 

 

Nu skal Netflix også sige "retransmission": Ny ophavsretslov vil indlemme nye spillere i aftalesystem 

Mere fra MediaWatch

Heartbeats slutter sig til kritik af ændringer på Loud

Det vil være decideret konkurrenceforvridende, hvis Berlingske Media får godkendelse af Radio- og tv-nævnet til at øge sin ejerandel i den statsligt finansierede dab-kanal Loud. Det mener det lydproducerende medier Heartbeats ifølge Berlingske. Dermed tilslutter mediet sig kritikken fra Zetlands direktør Tav Klitgaard samt Podimos adm. direktør Morten Strunge, som over for MediaWatch har kaldt situationen "absurd"."At man nu kan handle offentlige støttekroner på denne her måde – og på den måde bygge en privat virksomhed endnu stærkere – synes jeg er vanvittigt og fuldstændig konkurrenceforvridende," siger Le Gammeltoft, stifter og kreativ direktør i Heartbeats.Kritikken går på, at dab-radioen Loud får ca. 65 mio. kr. årligt i offentlig støtte, og at Berlingske Media som hovedejer de kommende to år, indtil sendetilladelsen udløber, reelt vil få ca. 150 mio. kr. i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at styrke sin produktion af lydindhold.De hæfter sig sammenfattet ved, at Berlingske Media dermed de kommende to et halvt år reelt får i omegnen af 150 millioner kroner i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at løfte sin lydproduktion.Berlingske Media ønsker at øge sin ejerandel i Loud fra 40 til 91 pct. samt ændre stationens navn til 24syv.

TV 2-ansatte bruger efteruddannelsesdage på kulturforbedring

TV 2 Nyhedernes ansatte bliver trukket to uddannelsesdage på kurser, der skal forbedre arbejdsmiljøet efter sidste års fokus på kulturproblemer og en hård tone i afdelingen. Det sker efter aftale med tillidsfolk og er en fælles investering i arbejdet, siger hovedtillidsrepræsentant.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs