MediaWatch

550.000 har set John Dillermand: "Børnenes reaktion er den vigtigste"

Animationsserien "John Dillermand" har fået både kritikere og tilhængere til at ytre sig i debatten, men det vigtigste er målgruppens holdning til serien, siger Ramasjang-chef.

Foto: Christen Bach/DR

Siden animationsserien "John Dillermand" fik premiere på DR Ramasjang i begyndelsen af 2021, har den været genstand for heftig debat og opmærksomhed. Det har betydet, at 550.000 seere har tunet ind på DR Ramasjang eller DRTV for at se første afsnit. 90 pct. streamede på DRTV, mens resten har set afsnittet på flow-tv, skriver Berlingske.

Serien har bl.a. fået kritik for at være upassende og seksualiserende, fordi den handler om hovedkarakterens udfordringer med at have "verdens længste dillermand". DR har også fået klager fra oprørte seere, fortæller Ramasjang-chef Morten Skov Hansen, der også beretter, at DR har fået tilsendt billeder og tegninger fra børn baseret på "John Dillermand".

"Hos Ramasjang siger vi, at en times Ramasjang skal skabe 100 timers leg, og børnenes feedback beviser, at John Dillermand skaber en masse leg, præcis som vi godt kunne tænke os. Børnenes reaktion er den vigtigste for mig, og den form for reaktion, børnene kommer med her, er den absolut bedste reaktion, man kan ønske sig," siger han.

Dansk Folkepartis næstformand Morten Messerschmidt var blandt de, der meldte sig i koret med kritiske kommentarer, da "John Dillermand" fik premiere. Hos DR's norske public service-kollega NRK har man besluttet, at man ikke vil vise serien.

Mere fra MediaWatch

Joy Mogensen: Vi vil gå et skridt længere end EU kræver

Kulturminister Joy Mogensen (S) fortæller, hun vil give danske medier mulighed for kollektive forhandlinger med techkoncerner om betaling for indhold i podcasten Indslag, hvor hun også forklarer "misforståelse" om brug af hyperlink.

Nye Medier: Vi bliver overset i debatten om tech-betaling

For en række nye digitale medier er Google og Facebook en hjælp til at blive hørt og set, lyder det fra foreningen Nye Medier, der frygter, at et krav om betaling fra techplatforme til medierne, som de store mediehuse presser på for, kan ramme dem.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs