Nævn: P3 brød reklame-regler i indsamlingsshow

I forbindelse med indsamlingsshow omtalte DR's P3 specifikke virksomheder, og det er i strid med den såkaldte reklamebekendtgørelse, mener Radio- og tv-nævnet.
Foto: Bjarne Bergius Hermansen/DR
Foto: Bjarne Bergius Hermansen/DR

DR overtrådte den såkaldte reklamebekendtgørelse, da der tidligere i år blev sendt "Danmarks Indsamling på P3". Sådan lyder det i en afgørelse fra Radio- og tv-nævnet, skriver DR.

En lytter havde klaget over udsendelserne, hvor DR samlede penge ind ved det årligt tilbagevendende indsamlingsshow. I showet holdt P3-værterne blandt andet "tombolaer", hvor lytterne kunne vinde sponsorerede præmier og samtidig støtte indsamlingen. Ifølge klageren fik en række firmaer, herunder Silvan og Fona, skjult reklame i udsendelserne, fordi deres sponsorerede produkter blev omtalt.

DR's forsvar til nævnet var, at produkterne blev omtalt neutralt og uden anprisninger, men det argument køber Radio- og tv-nævnet ikke. Ifølge nævnet må angivelse af en sponsor eller sponsorens produkter ikke finde sted inde i en udsendelse. I stedet skulle DR have nævnt virksomhederne før eller efter udsendelserne.

Nævnet mener dog ikke, at DR fremhævede virksomhedernes produkter for at øge salget af dem.

"Omtalen af sponsors produkter sker alene i relation til de periodiske "tombola"-konkurrencer, og de indeholder ikke direkte eller indirekte opfordringer til køb af præmierne eller øvrige af sponsors produkter," skriver nævnet ifølge DR.

DR skriver, at public service-stationen allerede inden klagen har valgt at revidere konceptet for indsamlingsshowet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også