Disruption - hvor er radiosporten på vej hen?

Radiomediet står lige som printmedier og tv over for store udfordringer, skriver tidligere radiodirektør Kent Kordt i dette debatindlæg.
Foto: Peter Leth-Larsen
Foto: Peter Leth-Larsen
Kent Kordt, tidligere radiodirektør i Fynske Medier

For nogle måneder siden besøgte jeg en programchef, der har været i branchen i mange år. Det var sådan en slags "hvordan går det, og hvad tror du, der kommer til at ske"-snak henover kaffen og colaen.

Vi drøftede forskellige temaer som Jysk Fynske Mediers fusion og opkøb, og hvad det betyder for de danske radiostationer og markeder, samt Mads og Monopolets skift fra P3 til P4. Og nu vi var i gang med at tale flytninger, så spurgte programchefen mig, om jeg ikke troede, at det samme på et tidspunkt ville ske for radiosporten på P3.

For en radiomand som ham, der har været med i mange år, og som har et stort hjerte for radio, tror jeg, han blev overrasket over mit svar.

Jeg er ikke i tvivl om, at programfolkene på henholdsvis P3 og P4 gør sig tanker om, hvordan og hvorledes deres radiosport ser ud de kommende år, men i disse disruption-tider er jeg ikke sikker på, at radioernes traditionelle tankegang helt slår til.

Kan ryste radiomarkedet

TDC Play var first movers på gratis musik og mobilabonnement, da Søren Tvilsted (tidl. chef for TDC Music, red.) i 2006 fik idéen og på den måde satte gang i en naturlig proces, som ikke kan stoppes.

Når jeg nævner TDC eller Yousee, som det hedder eller kommer til at hedde i løbet af sommeren, er det fordi, jeg mener, at de er gode som eksempel på en virksomhed, der kan ryste radiomarkedet.

Hvem siger, at sportsværter skal være ansat af DR for at levere radiosport eller sportsstream?

Efterhånden som priserne på sportsrettigheder stiger, kan sportsgrenene også forsvinde fra DR’s kanaler. Vi har set det på tv, og efter min mening er det også den vej, det går for radio.

De virksomheder, som i dag har styrken økonomisk til at købe content, har også muligheden for at ændre den måde, vi forventer at få vores indhold på. Yousee eller Spotify kunne købe rettighederne og lokke abonnenter til nøjagtig som SiriusXM (amerikansk streamingradio, red.) gjorde det med deres abonnementsløsning på satellitradio i USA. Ingen troede på dem, og så vidt jeg ved, endte de med at modbevise alle skeptikerne – 29.6 mio. abonnenter i Q4 2015.

Internettet som driver

Sirius havde mindre end en million abonnenter i 2006, da de lavede en aftale med Howard Stern om, at distribuere hans radioshow. Det, sammenholdt med andet indhold har vist sig at være en succes for virksomheden, som ved udgangen af 2015 underskrev en ny femårig kontrakt med Stern. Disruption på det danske marked sker ikke med satellitradio som aktør, men med internettet som driver, hvilket jeg vurderer er en stor fordel. 

Så ja, jeg tror radiofolk gerne vil tro, at indholdet bare flytter sig mellem kanalerne, men nej, jeg tror ikke, det er deres virkelighed om få år.

Faktisk er det jo det, som de kommercielle radiostationer og Danske Medier i dag argumenterer for – at begrænse DR’s indflydelse på det kommercielle marked. Det sker på nogle områder helt naturligt. Problemet for de kommercielle stationer er bare, at det ikke nødvendigvis er dem, som er vinderne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også