En del af Watch Medier

MediaWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
29.03.2016kl. 09.53

Drop jagten på digitale one man bands

Selv store virksomheder virker næsten panisk ufokuserede i rekrutteringen af digitale medarbejdere, hvor der forlanges alt og ingenting af ansøgerne, skriver Nanna Bernth, kreativ leder i DR Markedsføring, i et debatindlæg.
Foto: Bjarne Bergius Hermansen/DR
NANNA BERNTH, KREATIV LEDER I DR MARKEDSFØRING

Om Nanna Bernth

  • Født i 1974.
  • Kreativ leder i DR DR Markedsføring.
  • Har tidligere været ansat som seniorrådgiver i Renommé Reputation Management, seniortekstforfatter i Sylvester-Hvid & Co. og tekstforfatter i Co'mers Reklame.
  • Har undervist i kommunikation og markedsføring og er forfatter til bogen ”Nummer To - ni stedmødre fortæller".
  • Uddannet Cand.Comm fra Roskilde Universitet.
Den største digitale udfordring lige nu? Spørgsmålet kommer dumpende i indbakken i kølvandet på Danish Digital Awards, og er sendt ud til alle jurymedlemmer. Godt spørgsmål. Noget med adblocking? Håndtering af rettigheder måske? Den kommende Instagram-algoritme? Der er nok at tage af. Men for mig kom svaret, da jeg så et jobopslag fra min egen DR-baghave, hvor der efterlyses en digital specialist. Men efter at have nærlæst teksten, knirker overskriften:

"Du kan både planlægge og producere indhold, der engagerer på de sociale medier – uanset om det skal formuleres præcist på skrift eller med grafisk gennemslagskraft. Du har strategisk sans og erfaring med at etablere store brands på sociale medie. Du er fyldt med kreative ideer og kan tænke konceptuelt og skævt (…) du får ansvar for at opsamle og bearbejde data til konstant evaluering og forbedring af indsatsen på sociale medier…"

Det er ikke en specialist, teksten beskriver. Det er en generalist.

Alle virksomheder står midt i et digitalt paradigmeskifte, så selvfølgelig er vi kun nået et stykke ad vejen. Men det giver os til gengæld al mulig grund til at gøre os umage med, hvilke kompetencer, vi skal bruge – kollegerne skal ikke bare være "noget med digital". Der er talrige eksempler på, at arbejdsgivere er faret vild i, hvad man egentlig efterspørger. Nok søger arbejdspladserne digitale kompetencer. Men der skelnes slet ikke mellem kompetencer. Jeg har fundet et par stykker:

Som i denne bid fra pensionsselskabet P+, hvor ansøgeren til en stilling som kommunikationskonsulent primært skal:

"Udvikle og eksekvere en medlemsorienteret kommunikationsstrategi for de to pensionsselskaber med vægt på digitale løsninger. Udvikle og producere engagerende indhold særligt på digitale og sociale medier – men også offline."

Eller hos Bonnier, hvor magasinet I Form også varmer op til digitale landvindinger:

"Som redaktionel teamleder bliver du en central person i en spændende udviklingsproces, hvor vi skærper fokus på det redaktionelle indhold. Du får ansvaret for, at teamet når de udstukne trafikmål, overholder budgettet og følger indholdsstrategien for de enkelte brands. Selvfølgelig skal du selv producere godt, trafikskabende indhold. Men vi forventer også, at du er klar til at påtage dig rollen som coach og faglig sparringspartner for fem dygtige online-kolleger og to toptunede magasinredaktioner."

Rekrutterer med spredehagl

Selv store virksomheder virker næsten panisk ufokuserede og rekrutterer medarbejdere uden tanke på, hvad det egentlig er for opgaver, de nye kolleger skal løse. Det er ikke med vilje, at det løber af med arbejdsgiverne. Men når de økonomiske ender skal mødes, og vi alle er lidt usikre på, hvordan vi tøjler det store digitale monster, så kommer mange af os til at rekruttere med spredehagl. Men fokus forsvinder. Vi kommer til at forlange alt og ingenting af ansøgerne.

Så: Stop nu med at tænke digitalt så enstrenget, at vi ansætter one man bands til opgaver, der kræver fuldfed orkestrering af både strategiske, kreative og analytiske kompetencer. Resultatet bliver nemlig, at vi kæntrer i alle digitale udfaldsrum. For så gode one man bands findes ganske enkelt ikke. Lad være med at undervurdere, hvor vigtig indholdsstrategien er. Lad være med tro, at alle og enhver kan tænke skævt og ud af boksen, producere fedt indhold med den ene hånd og analysere sammenhænge mellem logaritmer og brugeradfærd med den anden.

Tænk på den digitale rekruttering på samme måde som i alle andre områder på arbejdspladsen. Her ville vi korse sig ved tanken om, at analytikerne skulle udvikle kreative løsninger – eller at de kreative skulle sikre økonomisk overblik og strategisk planlægning. Så træk vejret og prioritér.

Vi kommer aldrig til at løse alle de andre digitale udfordringer, hvis vi ikke begynder at se digitale kompetencer meget mere differentieret, og erkender, at det gælder for det digitale som for alle andre områder i livet – at man ikke kan være god til alt. Man kan være bedst til noget, heldigvis. For vi har jo faktisk brug for specialister.

Relaterede artikler:

  • I sommer blev Søren Svendsen forfremmet fra digital direktør på Ekstra Bladet til digital koncerndirektør i JP/Politikens Hus.

    De digitale muskler rykker ind på chefgangene

    For abonnenter

  • DR Nyheder omskoler 400 medarbejdere

    For abonnenter

  • Jørgen Madsen Lindemann, topchef, MTG | Foto: PR

    MTG laver nye søjler i regnskabet

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Photo: Screenshot
Aviser

Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad

Stillingsnedlæggelserne sker ved en blanding af afskedigelser, frivillige fratrædelser og vakante stillinger, der ikke bliver genbesat, fortæller adm. direktør Hans-Christian Kock.
  • Fald i abonnenter udløser behov for besparelser på Kristeligt Dagblad
  • Kristeligt Dagblad skal finde besparelser for fem millioner

For abonnenter

Photo: Andreas Haubjerg
Forlag

Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
TV

Mere end to millioner så dansk VM-sejr

For abonnenter

Photo: Jens Dresling
TV

Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer

Foto: Screenshot
Politik

Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed

For abonnenter

Læs også

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

I gennemsnit havde tv2.dk og fire TV 2-apps 3,2 mio. månedlige brugere sidste år og lagde dermed pæn afstand til de private mediekoncerner. Positionen skyldes strategiskifte, siger TV 2-chef.

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
TV

Mere end to millioner så dansk VM-sejr

TV 2 og DR 1 fordelte seerne næsten ligeligt, da Danmark slog Frankrig og sikrede sig VM guldet for tredje gang i træk. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer – 30. jan.
  • Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad – 30. jan.
  • Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur – 30. jan.
  • Mere end to millioner så dansk VM-sejr – 30. jan.
  • Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed – 30. jan.
  • Ombudsmanden må igen opgive at finde navn i Rasmus Prehns bilagssag – 30. jan.
  • Datatilsynet vil gøre GDPR folkeligt med ny kampagne – 30. jan.
  • TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere – 30. jan.
  • Svenske medieinvesteringer aftog i november og december – 30. jan.
  • Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder – 30. jan.
  • Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding – 30. jan.
  • Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige – 30. jan.
  • KMD ansætter ny pressechef – 30. jan.
  • TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord – 30. jan.
  • Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022 – 30. jan.
Flere nyheder

Job

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Publiceringsredaktør til DRTV

Se flere jobs

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Scrum Master with a practical approach

  • Centerdirektør til Sønderborg

Se flere jobs

Job

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Publiceringsredaktør til DRTV

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge