Kanalchefer: Er DR kun for de gråhårede?

Danske Medier vil privatisere P3 og gøre DR 3 til abonnementskanal. P3 er først og fremmest en samfundskanal, og DR 3 er på vej frem, mener deres kanalchefer.
HANS LØGSTRUP POULSEN

Danske Medier tager fejl, når de påstår, at indholdet på DR 3 og P3 til forveksling ligner det, de kommercielle udbydere sender. Det skriver redaktionschef på P3 Christian Ottenheim og kanalredaktør på DR 3 Irene Strøyer i dag i et debatindlæg, som Berlingske bringer.

De to kanalchefer tager til genmæle, efter Danske Medier i sidste uge Danske Medier foreslog at privatisere P3 og forvise DR3 til en abonnementsordning. De påpeger, at P3 er den største nyhedskilde for unge danskere, hvor hver anden mellem 20 og 39 år lytter til P3-nyheder hver uge.

Omkring DR 3 skriver de to kanalchef, at forbruget af kanalen er steget med 40 pct. blandt de 15-39-årige fra kanalens første halve leveår for tre år siden til samme periode i år. De mener, at DR 3 når ud til de unge med markant mere oplysning og kultur end f.eks. Kanal 5 og TV3.

"Vi vil gerne diskutere, om vi gør vores arbejde godt nok. Men at sige, at vi laver fuldstændig det samme som de kommercielle er forkert. Vores udgangspunkt er et andet, for vi har public service til de unge for øje. P3 og DR3 er de unges stemme. Og den er vigtig," skriver kanalcheferne i Berlingske.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også