MediaWatch

Kanalchefer: Er DR kun for de gråhårede?

Danske Medier vil privatisere P3 og gøre DR 3 til abonnementskanal. P3 er først og fremmest en samfundskanal, og DR 3 er på vej frem, mener deres kanalchefer.

Danske Medier tager fejl, når de påstår, at indholdet på DR 3 og P3 til forveksling ligner det, de kommercielle udbydere sender. Det skriver redaktionschef på P3 Christian Ottenheim og kanalredaktør på DR 3 Irene Strøyer i dag i et debatindlæg, som Berlingske bringer.

De to kanalchefer tager til genmæle, efter Danske Medier i sidste uge Danske Medier foreslog at privatisere P3 og forvise DR3 til en abonnementsordning. De påpeger, at P3 er den største nyhedskilde for unge danskere, hvor hver anden mellem 20 og 39 år lytter til P3-nyheder hver uge.

Omkring DR 3 skriver de to kanalchef, at forbruget af kanalen er steget med 40 pct. blandt de 15-39-årige fra kanalens første halve leveår for tre år siden til samme periode i år. De mener, at DR 3 når ud til de unge med markant mere oplysning og kultur end f.eks. Kanal 5 og TV3.

"Vi vil gerne diskutere, om vi gør vores arbejde godt nok. Men at sige, at vi laver fuldstændig det samme som de kommercielle er forkert. Vores udgangspunkt er et andet, for vi har public service til de unge for øje. P3 og DR3 er de unges stemme. Og den er vigtig," skriver kanalcheferne i Berlingske.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs