MediaWatch

Værter genrejser lukket DR-program via Kickstarter

Efter DR's lukning af musikprogrammet 'Album', har værterne bag samlet knapt 125.000 kr. ind til 10 nye udgave af programmet via crowdfunding-sitet Kickstarter.

Foto: Agnete Schlichtkrull/DR

Efter 30 udsendelser lukkede DR musikprogrammet ’Album’ på den digitale kanal P6 Beat. Siden lukningen i 2012 har programmerne levet videre i podcast-arkivet, men nu er det lykkedes værterne, musikjournalisten Ralf Christensen og musikeren og forfatteren Kristian Leth, at samle penge ind til at nye udsendelser. Det skriver Berlingske.

Via crowdfunding-sitet Kickstarter har værterne i alt indsamlet 124.348 kr. igennem de seneste måneder, og det er nok til at producere 10 nye udgaver af det to timer lange program, der gennemtrawler nogle af verdens største albumklassikere.

”Vi vidste godt, at det var muligt, men at det måske også var for tidligt at prøve at finde den her tredje vej mellem det licensbetalte og det kommercielle herhjemme. Nu er det lykkedes, og det fortæller os jo, at nogle af de gamle strukturer måske er utilstrækkelige i forhold til at levere det, der er behov og interesse for derude. De eksisterende radiofonier har blinde vinkler, og med den hér kampagne har vi formået at realisere noget, der ikke kan realiseres andre steder,” siger Ralf Christensen, der til daglig er musikredaktør ved Information, til Berlingske.

De 10 nye ’Album’-udsendelser sendes til foråret på den online radiokanalen The Lake, og lytterne er inviteret med til at vælge, hvilke album værterne skal dykke ned i rillerne på, skriver Berlingske.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs