MediaWatch

CBS-studerende laver podcasts med nogle af Nordens største kapitalfonde

En gruppe studerende på CBS har startet en podcast-serie, hvor de snakker med nogle af de største kapitalfonde i Norden. Gruppen håber at øge interessen for både alternative investeringer og kapitalfondene selv blandt deres medstuderende.

Vært Philip Hyldedal (tv.) og Sofus Koba på podcast-optagelse hos kapitalfonden EQT. | Foto: CBS Private Equity / PR

Podcast-formatet har set en massiv opblomstring de senere år. Apple, Spotify og danske Podimo er blandt de bedst-kendte platforme herhjemme.

På svenske Spotify alene er der i skrivende stund over 2,2 mio. forskellige podcast-titler.

En af dem er lavet af en gruppe bachelor-studerende på CBS i København, der kalder sig CBS Private Equity. Podcast-serien hedder Capital Call, er på engelsk og lige nu i gang med at udgive sin første sæson. Arbejdet med den anden sæson er allerede i gang.

Udgangspunktet for serien er private equity, alternative investeringer, og med sig har de studerende nogle af de største kapitalfonde i Norden.

Det er i første omgang lykkes at få et samarbejde op at stå med Kirkbi, EQT, A. P. Møller Capital, FSN Capital og Capidea, som alle medvirker i podcast-seriens første sæson.

"Det startede sidste sommer, hvor vi sendte en føler ud til forskellige fonde, for at se om de overhovedet ville svare tilbage på vores henvendelse. Det gjorde de alle sammen ret hurtigt," fortæller Sofus Koba, der er ansvarlig for studenterforeningens partnerskaber.

"Vi har faktisk ikke mødt nogen endnu, som ikke har haft lyst til at være med. Det er fedt," tilføjer han.

Flere partnere er derfor løbende kommet til. Det gælder Axcel, Nordic Capital, Polaris, Kirk Kapital og Altor Equity Partners, som efter planen medvirker i podcast-seriens kommende sæson to.

Podcast bliver liggende for eftertiden

Idéen til podcast-serien udspringer af et ønske blandt seks CBS-studerende, som gerne vil øge interessen for netop private equity blandt deres medstuderende.

Derfor stiftede de studenterorganisationen CBS Private Equity, som siden er vokset til at have 14 medlemmer.

"Vi føler, at der er en diskurs på CBS om, at man enten går mod investment banking eller mod konsulentbranchen. Der er ikke så mange, der ved, hvad private equity er, og at det er en typisk karrierevej, efter man har været i en af de andre brancher," siger Sofus Koba og fortsætter:

"Private equity slår på en måde de her ting sammen. Det handler samtidig om iværksætteri og at vækste virksomheder, og du følger virksomhederne tæt gennem hele forløbet. Det synes vi er meget interessant."

Det er dog ikke nok blot at organisere sig for at få sit budskab ud. Det kræver også, at man udkommer med noget.

Når vi snakker med fondene, fremhæver de, at de gerne vil tættere på de studerende

Sofus Koba, ansvarlig for partnerskaber, CBS Private Equity

Ifølge Sofus Koba afholder de fleste studenterorganisationer arrangementer med inviterede oplægsholdere. Men de studerende i CBS Private Equity ville gerne differentiere sig, og samtidig med at corona-pandemien havde umuliggjort afholdelsen af fysiske oplæg, besluttede organisationens medlemmer sig for at starte en podcast-serie.

"Det giver os desuden mulighed for at få flere fonde med, fordi det ikke kræver nær så meget af dem at sidde med ved en 30-minutters samtale, som hvis de skulle forberede og afholde et oplæg. Og så kan vi nå bredere ud med vores budskab, fordi podcasten bliver liggende på Spotify for eftertiden, så fremtidige elever også kan få gavn af den," siger Sofus Koba.

Seriens første sæson består af fem afsnit og ligger i skrivende stund på omkring 300-400 afspilninger pr. afsnit. I hvert nyt afsnit medvirker en ny fond, hvor samtalen med Sofus Kobas ord "omhandler den basale værdikæde for en kapitalfond, fra fundraising til exit."

I den kommende sæson får de deltagende fonde lov til selv at vælge, hvilket emne de vil snakke om.

Deler også jobopslag

"Når vi snakker med fondene, fremhæver de, at de gerne vil tættere på de studerende. Flere er begyndt at ansætte studerende og tilbyde praktikophold, og de ønsker derfor en eksponering mod de dem. Det kan de få hos os," siger Sofus Koba og fortsætter:

"Vi lægger f.eks. også jobopslag fra fondene ud på vores Linkedin-side. Det har betydet, at de har oplevet en stigning i antallet af ansøgere."

Partnerskabet er i øjeblikket gratis for fondene. De har dog, foruden at medvirke i podcast-serien, indgået en aftale med studenterforeningen om at medvirke i fysiske events, når det igen er muligt. Herunder har flere indvilget i at åbne op for deres kontorer, så de studerende kan se, hvordan en hverdag i en kapitalfond fungerer.

Denne artikel er leveret af MediaWatchs søstermedie KapitalWatch.

Analyse: Apple lægger arm med Spotify om at blive podcasternes #1  

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Bornholms Tidende er sendt ud i spare- og fyringsrunde, DR's dramachef blev afskediget, og Louds nye programdirektør varslede store forandringer for den unge radio. Få overblikket over en travl uge i den danske mediebranche.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs