En del af Watch Medier

MediaWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
15.01.2014kl. 09.17

Analyse: 27 pct. af annoncørerne øger budgettet

Optimismen siver langsomt ind i de danske marketingafdelinger, og 27 pct. af annoncørerne planlægger at skrue op for budgettet i 2014, viser rundspørge.
af PER FANEFJORD LAURSEN

Der er tegn på, at optimismen langsomt siver ind i de danske marketingafdelinger, viser en rundspørge som dagbladet Børsen har foretaget.

Børsen Mediemarked har spurgt 670 topchefer om deres annonceplaner for 2014.

27 pct. planlægger at skrue op for markedsføringbudgettet i 2014 ift. 2013. Blandt dem med et budget på over 500 mio. kr. svarer næsten 30 pct., at de skruer op i 2014.

Arla oplyser således, at man øger sit danske marketingbudget med knap 10 pct., siger marketingdirektør Jacob Bernhard Knudsen.

Kun 13 pct af alle annoncører vil skære ned.

Det er godt nyt for medie- og reklamebranchen, men annoncørerne er dog mindre optimistiske, end den stemning, der spores i den generelle økonomiske udvikling.

Mona Juul, formand for brancheforeningen Kreativitet og Kommunikation, vurderer, at annoncørerne er nøjagtig lige så forsigtige, som forbrugerne er og har været.

“De (annoncører, red.) har ikke lyst til at shoppe løs, hvis det skulle vise sig, at forventningerne ikke holder stik,” siger hun til Børsen.

Forecast14: Digitale medier er eneste håb om vækst 

Den store årlige Trendanalyse fra Megafon/Markedsføring viste i december,  at annoncørerne tror på, at opsvinget rykker nærmere -  hvis forbrugerne altså viser sig at være lige så optimistiske.

I MediaWatchs bureauforecast var de fire store mediabureau-grupper ikke helt enige om tendensen. Deres gennemsnitlige skøn indikerede et lille plus på 1-2 pct. 

Analyse: Optimistisk annoncemarked for 2014

"Magasinerne har skrabet bunden" 

Bureau: Lysere tider sender flere digitale annoncekroner i omløb  

Bureauer: Nettet bremser tv-vækst

 

Relaterede artikler:

  • Analyse: Optimistisk annoncemarked for 2014

  • Ole E. Andersen, CBS

    Institut: Annoncenedtur næsten nedbremset

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Colourbox
Ugeblade & Magasiner

Antallet af skrevne medier er faldet seks procent siden 2019

Selvom antallet af printmedier har set et større fald end online-medierne, er der fortsat flere printmedier i det danske marked, viser ny opgørelse.
  • Medier kritiserer Medienævnet efter afslag på mediestøtte
  • Afskedigelser i JFM rammer Hovedstadens Mediehus

For abonnenter

Tyrkiets præsident Recep Tayyip Erdogan på besøg i jordskævlsramt by i det sydøstlige Tyrkiet. | Foto: Adem Altan/AFP/Ritzau Scanpix
Digital

Twitter kan igen tilgås fra jordskælvsramte Tyrkiet

Foto: Pr/north Media
Medienyt

Tab på værdipapirer gjorde stort indhug i North Medias bundlinje

Foto: Screenshot
Digital

Altinget sætter navn på redaktør til nyt fondsmedie

Foto: Pablo Morano/Reuters/Ritzau Scanpix
TV

Viaplay vinder nordiske rettigheder til flere sæsoner motorcykelræs

For abonnenter

Bob Iger er for nyligt blevet genansat som adm. direktør for Disney-koncernen. | Foto: Tolga Akmen/AFP/Ritzau Scanpix
TV

Disney fyrer 7000 efter tab af 2,4 millioner streaming-abonnenter

Læs også

Foto: Colourbox
Ugeblade & Magasiner

Antallet af skrevne medier er faldet seks procent siden 2019

Selvom antallet af printmedier har set et større fald end online-medierne, er der fortsat flere printmedier i det danske marked, viser ny opgørelse.

For abonnenter

Photo: Pr/lindhardt og Ringhof
Forlag

Printsalget slog bak for Lindhardt og Ringhof i 2022

Efter års vækstrejse mødte forlaget en mur i salget af trykte bøger i 2022. Digital vækst holdt dog top- og bundlinje fra at falde, men udfordret detailsalg har fået L&R til at skære til i januar.

For abonnenter

Foto: Mads Hansen/PR/Jysk Fynske Medier
Radio

JFM går i luften med radiokanal forbeholdt Eurovision

Døgnet rundt vil den nye digitale kanal spille sange fra musikkonkurrencen Eurovision.

For abonnenter

Job

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • SoMe Manager

  • Digital redaktør til TV2 ØST

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Vært til Radio4

  • Life science journalist

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • People Manager for Upright Music

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Twitter kan igen tilgås fra jordskælvsramte Tyrkiet – 09.10
  • Viaplay vinder nordiske rettigheder til flere sæsoner motorcykelræs – 08.23
  • Altinget sætter navn på redaktør til nyt fondsmedie – 07.56
  • Disney fyrer 7000 efter tab af 2,4 millioner streaming-abonnenter – 07.17
  • Tab på værdipapirer gjorde stort indhug i North Medias bundlinje – 8. feb.
  • People's trækker bog midlertidigt tilbage – 8. feb.
  • Microsofts opkøb af Activision møder bekymring hos CMA – 8. feb.
  • Nyt nordisk bureaupartnerskab tager kampen op med globale koncerner – 8. feb.
  • JFM går i luften med radiokanal forbeholdt Eurovision – 8. feb.
  • Antallet af skrevne medier er faldet seks procent siden 2019 – 8. feb.
  • Printsalget slog bak for Lindhardt og Ringhof i 2022 – 8. feb.
  • Aktindsigt viser stor stigning i anmeldte hackerangreb – 8. feb.
  • Ny forretningsmodel skal redde Vid&Sans ud af økonomisk kattepine – 8. feb.
  • Viaplay tilbyder amerikanerne en pris på godt 40 kroner om måneden – 8. feb.
  • Computerskabt tv-serie er suspenderet fra Twitch – 8. feb.
Flere nyheder

Job

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • SoMe Manager

  • Digital redaktør til TV2 ØST

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Vært til Radio4

  • Life science journalist

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • People Manager for Upright Music

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

Se flere jobs

Watch Job

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge