Analyse: 27 pct. af annoncørerne øger budgettet

Optimismen siver langsomt ind i de danske marketingafdelinger, og 27 pct. af annoncørerne planlægger at skrue op for budgettet i 2014, viser rundspørge.

Der er tegn på, at optimismen langsomt siver ind i de danske marketingafdelinger, viser en rundspørge som dagbladet Børsen har foretaget.

Børsen Mediemarked har spurgt 670 topchefer om deres annonceplaner for 2014.

27 pct. planlægger at skrue op for markedsføringbudgettet i 2014 ift. 2013. Blandt dem med et budget på over 500 mio. kr. svarer næsten 30 pct., at de skruer op i 2014.

Arla oplyser således, at man øger sit danske marketingbudget med knap 10 pct., siger marketingdirektør Jacob Bernhard Knudsen.

Kun 13 pct af alle annoncører vil skære ned.

Det er godt nyt for medie- og reklamebranchen, men annoncørerne er dog mindre optimistiske, end den stemning, der spores i den generelle økonomiske udvikling.

Mona Juul, formand for brancheforeningen Kreativitet og Kommunikation, vurderer, at annoncørerne er nøjagtig lige så forsigtige, som forbrugerne er og har været.

“De (annoncører, red.) har ikke lyst til at shoppe løs, hvis det skulle vise sig, at forventningerne ikke holder stik,” siger hun til Børsen.

Forecast14: Digitale medier er eneste håb om vækst 

Den store årlige Trendanalyse fra Megafon/Markedsføring viste i december,  at annoncørerne tror på, at opsvinget rykker nærmere -  hvis forbrugerne altså viser sig at være lige så optimistiske.

I MediaWatchs bureauforecast var de fire store mediabureau-grupper ikke helt enige om tendensen. Deres gennemsnitlige skøn indikerede et lille plus på 1-2 pct. 

Analyse: Optimistisk annoncemarked for 2014

"Magasinerne har skrabet bunden" 

Bureau: Lysere tider sender flere digitale annoncekroner i omløb  

Bureauer: Nettet bremser tv-vækst

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også