Institut: Annoncenedtur næsten nedbremset
Annonceinvesteringerne på det danske reklamemarked falder både i 2013 - og i 2014, lyder IRM's nyeste prognose, udarbejdet i dansk samarbejde med ekstern lektor Ole E. Andersen, CBS.
Markedet udviser dog svage tegn på forbedring, og tilbagegangen ventes at blive mindre i 2014 end i 2013.
Reklamemarkedet faldt med to pct. i 2012, men ventes "kun" at falde med 1,9 procent i 2013. Der estimeres et fald på 0,6 pct. i 2014.
Et fald på 1,9 pct. repræsenterer dog en kraftig genopretning, hvis det holder. I april spåede Ole E. Andersen, at 2013 ville blive et minus på 6 pct.
Det samlede annoncesalg bliver på ca. 14,6 milliarder kroner i 2013. Første halvår 2013 viste en lidt mindre afmatning end forrige halvår (2012), og i takt med at samfunds- og husholdningsøkonomien genoprettes, ventes også reklameinvesteringerne at få svagt fornyet styrke.
“Økonomien er alt i alt på rette vej, men det går langsomt. Reklamemarkedet er afhængig af en generelt stærkere økonomi og specielt øget privat forbrug for at gå i plus," siger Madeleine Thor, direktør i IRM, i en pressemeddelelse.
Søgeord bliver størst
De kendte strukturelle forandringer på reklamemarkedet forventes at fortsætte, vurderer IRM.
De medfører, at en endnu større andel af reklameomsætningen bliver investeret i forskellige former for reklamer på internettet. Som et vigtigt element i den løbende strukturomlægning forventes søgeordsmarkedsføring ifølge IRM at blive den største reklamekanal i 2014, dvs. større end eksempelvis tv, lokale ugeaviser og direkte reklame.
"I England står search i 2012 for næsten 60 procent af reklameinvesteringen på internettet. Tilsvarende tal i Danmark er knapt 40 procent. I prognosen beskriver vi en udvikling, som peger på, at denne andel bliver øget i de kommende år, siger Madeleine Thor.
IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) er et uafhængigt, selvfinansieret institut, der kortlægger reklame- og mediemarkedet i Norden. I arbejdet indgår også en sammenfatning af den officielle nettostatistik over reklameinvesteringer i Sverige og Norge.

Relaterede artikler:
Estimat: Annoncedyk på 750 mio. i år
For abonnenter
TV 2 - mærkevarens ven
For abonnenter