MediaWatch

Tv-vært lancerer eget forlag

Debatten på DR2-vært Clement Kjersgaard starter nyt forlag med navnet CBK Medier.

Stiftelsen af et nyt forlag er ikke første forsøg med et selvstændigt medieforetagende for DR2-profilen Clement Kjersgaard. Siden 2002 har han stået bag magasinet Ræson. | Foto: Mads Frost/Ritzau Scanpix

Clement Kjersgaard, der nok er kendt blandt de fleste danskere som hurtigttalende vært på Debatten på DR2, lancerer nu sit eget forlag. Det skriver Bogmarkedet.

Det nye forlag får ifølge fagmediet titlen CBK Medier og har allerede første udgivelse i pipeline i form af genudgivelser af historiske værker af Erik Kjersgaard, der er stifterens far.

"Der er et nyt, ret betydeligt marked for bøger om historie - og for bøger i det hele taget. De seneste års udvikling på mediemarkedet viser, hvor kompleks udviklingen er: På den ene side er teknologien til fordel for de helt store giganter - tænk: Amazon, der i de kommende år kan begynde at overtage en række af de gamle forlags funktioner og true med at overflødiggøre dem. På den anden side er det også muligt, som vi har bevist med Ræson og Æra, at udvikle nyt indhold i nye former, og finde brugerne," siger Clement Kjersgaard til Bogmarkedet.

DR2-værten står i forvejen bag det politiske magasin Ræson, der blev etableret tilbage i 2002, og kastede tidligere i år historiemagasinet Æra af sig. Det bliver derfor heller Clement Kjersgaards første bekendtskab med bogudgivelser, da Ræson gennem flere år løbende har udgivet enkelte bøger både i samarbejde med forlag og under eget brand.

CBK Medier er ikke registreret som selvstændigt selskab, viser en søgning i Det Centrale Virksomhedsregister. Om det er planen, oplyses ikke.

Ræson sender historiemagasin på gaden

Mere fra MediaWatch

Heartbeats slutter sig til kritik af ændringer på Loud

Det vil være decideret konkurrenceforvridende, hvis Berlingske Media får godkendelse af Radio- og tv-nævnet til at øge sin ejerandel i den statsligt finansierede dab-kanal Loud. Det mener det lydproducerende medier Heartbeats ifølge Berlingske. Dermed tilslutter mediet sig kritikken fra Zetlands direktør Tav Klitgaard samt Podimos adm. direktør Morten Strunge, som over for MediaWatch har kaldt situationen "absurd"."At man nu kan handle offentlige støttekroner på denne her måde – og på den måde bygge en privat virksomhed endnu stærkere – synes jeg er vanvittigt og fuldstændig konkurrenceforvridende," siger Le Gammeltoft, stifter og kreativ direktør i Heartbeats.Kritikken går på, at dab-radioen Loud får ca. 65 mio. kr. årligt i offentlig støtte, og at Berlingske Media som hovedejer de kommende to år, indtil sendetilladelsen udløber, reelt vil få ca. 150 mio. kr. i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at styrke sin produktion af lydindhold.De hæfter sig sammenfattet ved, at Berlingske Media dermed de kommende to et halvt år reelt får i omegnen af 150 millioner kroner i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at løfte sin lydproduktion.Berlingske Media ønsker at øge sin ejerandel i Loud fra 40 til 91 pct. samt ændre stationens navn til 24syv.

TV 2-ansatte bruger efteruddannelsesdage på kulturforbedring

TV 2 Nyhedernes ansatte bliver trukket to uddannelsesdage på kurser, der skal forbedre arbejdsmiljøet efter sidste års fokus på kulturproblemer og en hård tone i afdelingen. Det sker efter aftale med tillidsfolk og er en fælles investering i arbejdet, siger hovedtillidsrepræsentant.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs