MediaWatch

Medieforsker: Jysk Fynskes søndagsavis kan true JP

Gør Jysk Fynske Medier alvor af overvejelserne om at lancere en søndagsavis, kan den blive en alvorlig konkurrent til Jyllands-Posten, vurderer medieforsker.

Foto: Ole Frederiksen/Polfoto/Arkiv

Tidligere på ugen kom det frem, at Jysk Fynske Medier overvejer at lancere en fælles søndagsavis på tværs af mediekoncernens forskellige udgivelser. Bliver det en realitet, kan det blive en seriøs konkurrent til Jyllands-Posten, vurderer medieforske Aske Kammer over for Journalisten.

"Det er jo på Jyllands-Postens hjemmebane, at den her søndagsavis vil operere. Det er klart, at Jyllands-Posten skal se det som en trussel, hvis det bliver til noget," siger han.

Overvejelserne om at lancere en ny spiller på markedet for søndagsaviser bliver dog vel modtaget af Jyllands-Postens ansv. chefredaktør Jørn Mikkelsen, der byder mere kvalitetsjournalistik velkommen. Samme melding kommer fra den adm. direktør for JP/Politikens Hus, Stig Ørskov.

I øjeblikket udgiver fire af aviserne i Jysk Fynske-koncernen søndagsudgaver. Det drejer sig om Fyens Stiftstidende, Fyns Amts Avis, Århus Stiftstidende og Jydske Vestkysten. Lægger man læsertallene sammen, når de fire aviser op på 356.000 læsere.

Det betyder, at en kommende Jysk Fynsk-søndagsavis vil kunne gøre Politiken rangen stridig som landets mest læste avis om søndag. Politiken har i øjeblikket 364.000 læsere på ugens sidste dag ifølge de seneste tal fra Gallup.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Salg af Chapter, sparerunde hos Sjællandske, nyt fra magasinbranchen samt forhandlinger i produktionsbranchen er blandt de større sager, der rullede ind i ugens løb i Mediedanmark. Få et overblik med denne uges briefing.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs