MediaWatch

Aviser overvejer offensiv mod adblockere

Blokering af annoncer på hjemmesider går ud over omsætningen. Flere aviser overvejer tiltag mod adblockere.

Efter mange års faldende oplag og annoncesalg på print kæmper de fleste aviser en hård kamp for at indhente en del af den tabte indtjening tilbage på digitale tjenester. Indtjeningen fra digitale abonnenter vokser fortsat, men den er for de fleste mediers vedkommende ikke i nærheden af at kunne kompensere for tabet af print-abonnenter.

Derimod har mange aviser efterhånden fået opbygget en større indtægtsstrøm takket være annoncer på deres hjemmesider. Men på samme måde som internettet og ny teknologi langsomt har hevet tæppet væk under printudgaverne, er det samme ved at ske for annonceindtjeningen på mediernes hjemmesider.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs