MediaWatch

Egmont vil undersøge betalinger i Qureshi-sag

Egmont iværksætter en "tilbundsgående undersøgelse" af sine betalinger til Cvseeme efter, at det britiske selskab fredag afviste af have udstedt fakturaer til magasinforlaget.

Foto: Egmont Publishing

Egmont iværksætter nu en tilbundsgående undersøgelse af sine betalinger til sportsjournalisten Michael Qureshi, der i årevis har leveret artikler til fodboldmagasinet Goal.

Det sker efter, at MediaWatch tidligere på dagen kunne fortælle, at det britiske selskab Cvseeme ikke kan genkende, at selskabet i årevis skulle have faktureret Egmont for fodboldartikler.

Dermed er der opstået tvivl om, hvem Egmont reelt har betalt, når man har købt artikler gennem Michael Qureshi – et forhold, forlaget nu vil have afdækket, skriver Finans.

Britisk selskab afviser kendskab til Qureshi-fakturaer

"Vi har også noteret os svaret fra CVSeeme. Det er nyt for os. Vi nu gået i gang med en tilbundsgående undersøgelse af det, så vi kan drage relevante konsekvenser. Mere kan vi desværre ikke sige på nuværende tidspunkt. Det er en meget alvorlig sag," oplyser Egmont i en mail til erhvervsmediet.

Keith Mabbutt, der er en del af personkredsen bag Cvseeme, der blev opløst I 2013, er meget kategorisk i sin afvisning af at have noget som helst med fakturaerne at gøre.

"Jeg har på intet tidspunkt godkendt fakturaer til betaling af Egmont. Der er ingen tidligere registreringer i selskabet af fakturaer udstedt af Cvseeme Limited til Egmont, og ingen penge er nogensinde blevet modtaget af Cvseeme eller mig personligt eller af nogle repræsentanter, ansatte eller funktionærer i selskabet," skrev Keith Mabbutt i en skriftlig kommentar til sagen til MediaWatch.

Sagen om Michael Qureshis brug af udenlandske kilder begyndte at rulle for lidt over en uge siden. Her kom det frem, at sportsjournalisten har opdigtet pseudonymer for internationale sportsjournalister, hvis rigtige identitet det sidenhen ikke har været muligt at verificere.

Skandalen har i første omgang ført til, at BT har trukket 22 artikler skrevet af Qureshi tilbage, da det ikke har været muligt at bekræfte eksistensen afenten kilder eller medskribenter. Ekstra Bladet har desuden trukket fem artikler tilbage, mens Egmont torsdag tilbagekaldte over 500 artikler.

Britisk selskab fakturerede Egmont for Qureshi-artikler

Egmont: Betaling til skribenter gik gennem Qureshi

Journalist afviser at have bidraget til Qureshi-artikler

Avis: Qureshi opdigtede citater om Laudrup

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Grønne Aller-regnskaber, tilføjelse til Podimo-top og opgør med techkæmper er blandt strømmene, der formede ugens nyhedslandskab i Mediedanmark. Få et overblik med denne briefing.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs