MediaWatch

Avis: Qureshi opdigtede citater om Laudrup

En skotsk journalist ved navn Paul Hughes har aldrig talt med eller hørt om Michael Qureshi, fortæller han til Politiken. Trods det er han citeret i en artikel om Michael Laudrup fra sidste år.

Foto: AP Photo/Lefteris Pitarakis

Sagen om sportsjournalisten Michael Qureshis brug af udenlandske kilder vokser dag for dag.

Den tidligere BT- og Ekstra Bladet-journalist har allerede indrømmet, at han har fabrikeret navne til kilder, hvis' rigtige identitet ikke kan verificeres. Nu ser det imidlertid ud til, at han også har opdigtet citater.

Politiken har fundet frem til en artikel fra sidste år, hvor den skotske journalist Paul Hughes udtaler sig om Michael Laudrup, der på daværende tidspunkt var cheftræner i klubben Lekhwiya i Qatar.

I artiklen, der blev bragt 6. november, 2014 med overskriften 'Pres på Laudrup i Qatar', fortæller journalisten blandt andet om de lokale forventninger til den danske stjernetræner. Problemet er bare, at Paul Hughes aldrig har udtalt sig om Michael Laudrup.

Qureshi: Derfor optræder pseudonymer som skribenter

Politiken har talt med skotten, der rigtigt nok er journalist i Doha i Qatar. Men han har aldrig hørt om Michael Qureshi eller udtalt sig til andre danske journalister, fortæller han til avisen.

"Nej. Jeg har tidligere selv skrevet en del interview med fodboldspillere, men jeg giver ikke selv interview om det. Jeg ved godt, hvem Michael Laudrup er, men det har jeg ikke udtalt mig om," siger han til Politiken.

Avisen har været i kontakt med BT, der ikke ønsker at udtale sig yderligere om sagen, før man er færdig med sin interne undersøgelse af Michael Qureshis artikler. Qureshi er desuden ikke vendt tilbage på Politikens henvendelser.

Sagen om den danske sportsjournalist brug af pseudonymer begyndte at rulle sidste fredag. Sidenhen har BT trukket 22 artikler skrevet af Qureshi tilbage, da det ikke har været muligt at verificere identiteten på kilder eller medskribenter. Ekstra Bladet har desuden trukket fem artikler tilbage, mens Egmont, der står bag fodboldmagasinet Goal, torsdag tilbagekaldte over 500 artikler.

Britisk selskab fakturerede Egmont for Qureshi-artikler

Hakkie-Tikkie-bagmand: Troede alt var ægte

Egmont trækker hundredvis af Qureshi-artikler tilbage

Mystik om hollandsk forbindelse i Qureshi-sag

EB: Paraderne har været for langt nede

BT vil tjekke hollandsk Qureshi-forbindelse

 

Mere fra MediaWatch

Aller Media lukker magasinet Dossier

Dossier lukker og slukker efter seks år. Det skyldes ifølge chefredaktør økonomi og udfordringer med bl.a. stigende papirpriser. For mindre end et år siden lukkede Aller også Modemagasinet In efter 35 år.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs