MediaWatch

Werge: EB forsømte ledelsesansvar i Qureshi-sag

Sag om falsk interview med argentinsk fodboldstjerne i oktober burde have fået alarmklokkerne til at ringe hos ledelsen på Ekstra Bladet, mener Lars Werge.

Foto: /ritzau/Thomas Borberg

Ekstra Bladet har ikke taget sit ledelsesansvar alvorligt nok i sagen om journalisten Michael Qureshi, der fredag blev bortvist fra avisen, efter det var kommet frem, at han havde fundet på navne på flere udenlandske kilder, siger formand for Dansk Journalistforbund, Lars Werge, til Politiken.

Allerede i oktober måtte Ekstra Bladet nemlig trække et interview med den argentinske fodboldstjerne Gonzalo Higuain, som Michael Qureshi stod bag, tilbage.

"Det er jo ikke god ledelse, at man bortviser en medarbejder, efter at der sket en hel masse ting, som strider imod god presseskik. Man kunne måske godt have ønsket, at avisledelsen havde taget ledelsesansvaret lidt mere alvorligt og havde tjekket tingene på forhånd, når de allerede i oktober får at vide, at der er noget forhold, som ser mistænkelige ud," siger Lars Werge til Politiken.

Ekstra Bladets digitale redaktør, Anders Refnov, siger, at Ekstra Bladet havde tillid til Michael Qureshi i de ti måneder, han arbejdede for avisen, men at sagen siden hen viste det modsatte.

Michael Qureshi har selv erkendt, at han har brugt opdigtede kildenavne. I en erklæring publiceret på Twitter i fredags forklarede han, at han havde brugt forkerte navne på fem udenlandske journalistkilder.

Ekstra Bladet er i gang med en undersøgelse af Michael Qureshis artikler. Den forventes at ligge klar på fredag. Journalistens tidligere arbejdsgiver, Berlingske Media, har trukket 22 artikler tilbage, som er skrevet af Michael Qureshi.

Mere fra MediaWatch

Nent skifter navn

Med nyt navn vil virksomheden signalere et strategisk fokus på streamingtjeneste, lyder det i en pressemeddelelse.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs