MediaWatch

Berlingske Media udpeger tilbagekaldte artikler

BT har offentliggjort titlerne på 22 artikler af sportsjournalisten Michael Qureshi, som avisen har trukket tilbage. Den ældste artikel er fra 2002.

Foto: Miriam Dalsgaard/Polfoto/Arkiv

Berlingske Media har i eftermiddag offentliggjort titlerne på 22 artikler, som avisen har trukket tilbage.

"Artiklerne indeholder opdigtede navne på kilder og er derfor i strid med Berlingske Medias etiske regler," skriver avisens chefredaktører Olav Skaaning Andersen og Karl Erik Stourgaard.

Artiklerne er skrevet af sportsjournalisten Michael Qureshi, der i en længere årrække var ansat på BT, inden han skiftede til Ekstra Bladet sidste år.

I fredags blev Michael Qureshi bortvist fra Ekstra Bladet, efter det var kommet frem, at han havde fundet på navne på flere udenlandske kilder - et forhold, der er blevet afdækket af TV3's sportsprogram Onside.

Ifølge BT's liste over de artikler, der nu er blevet fjernet og trukket retur, har brugen strakt sig over mange år.

Den ældste af artiklerne, ”Ingen plads til Jon”, blev bragt i BT i juli 2002, den nyeste, ”Engelske journalister: 'No Mersey' for Suárez” er bragt 12 år senere i BT i juni 2014.

Antal kan stige

Michael Qureshi har erkendt, at han har brugt opdigtede kildenavne. I en erklæring publiceret på Twitter i fredags forklarede han, at han havde brugt forkerte navne på fem udenlandske journalistkilder.

BT meldte allerede ud i weekenden, at avisen havde trukket 23 artikler af Michael Qureshi tilbage. En af artiklerne var imidlertid fra Egmont-magasinet Goal, og bragt i samarbejde med BT. Derfor lander antallet på nu 22.

Chefredaktionen på Goal har trukket to artikler tilbage og afbrudt samarbejdet med Michael Qureshi, som MediaWatch skrev tidligere i dag.

Magasin afbryder samarbejde med Qureshi

Berlingske Medias undersøgelse af Michael Qureshis fodbolddækning er ikke afsluttet, skriver BT, der ikke udelukker, at antallet af artikler, der må trækkes tilbage, kan stige.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs