MediaWatch

Qureshi nægter at afsløre sine kilder

I en skriftlig udtalelse til Journalisten afviser Michael Qureshi at afsløre de kilder, som han i en række artikler har givet forkerte navne.

Foto: Thomas Borberg/Polfoto/Arkiv

Michael Qureshi blev fredag bortvist fra sin arbejdsplads Ekstra Bladet, efter han indrømmede at have givet en udenlandsk pressekilde et andet navn, end kilden rent faktisk har. I en mail til Journalisten uddyber han sit syn på sagen.

Han anerkender, at brugen af forkerte navne ikke er god skik, og skriver, at det blev "en glidebane" for ham at ty til de kilder, med hvem han havde en aftale om at udstyre dem med andre navne end deres rigtige.

Han har imidlertid ikke tænkt sig at fortælle navnene på kilderne, så det kan efterprøves, hvem de er.

"Det har jeg naturligvis overvejet og drøftet med dem (kilderne, red.) for at stille mig selv bedre. Omvendt er der ingen garantier i livet, hvis de pågældende navne bliver videregivet, og jeg kan ikke have på samvittigheden, at jeg kan være skyld i, at andre mennesker mister deres job, og andre familier bliver smadret," skriver Michael Qureshi til Journalisten.

Ekstra Bladet er i gang med en undersøgelse af journalistens artikler. Arbejdet forventes afsluttet fredag. Michael Qureshis tidligere arbejdsgiver Berlingske Media har trukket 23 artikler tilbage.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs