MediaWatch

Qureshi: Jeg har brugt forkerte navne på kilder

Den bortviste journalist fra Ekstra Bladet erkender i sin udlægning af sagen af have brugt synonymer på kilder. Det drejer sig ifølge ham kun om udenlandske kilder.

Foto: Thomas Borberg/Polfoto/Arkiv

I fem tilfælde har Michael Qureshi brugt falske navne på udenlandske pressekilder. Det oplyser han i et tweet, som er indsat nederst i artiklen her.

Michael Qureshis arbejdsgiver Ekstra Bladet bortviste tidligere på dagen den profilerede sportsjournalist. Det skete, fordi han har benyttet sig af arbejdsmetoder, der "ikke er forenelige med de standarder, Ekstra Bladet sætter for journalistisk arbejde," skriver avisen i en pressemeddelelse.

Og det drejer sig altså mere konkret om, at journalisten har givet kilder et andet navn, end de rent faktisk har.

"Det handler i bund og grund om, at jeg på fem udenlandske journalist-kilder ud af ca. 50-60 indvilligede i at bruge synonymer på dem, når de blev citeret, fordi de primært på Barcelona var bange for at få lukket deres adgang til klubben," skriver Michael Qureshi i sin forklaring.

Han erkender, at det "ikke er i orden", at han ikke har varedeklareret kilderne ordentligt.

"Jeg skulle have gjort det tydeligt eller blot gjort dem anonyme," skriver Michael Qureshi.

Ifølge ham er det TV 3's fodboldprogram Onside, der har iværksat en undersøgelse. Det bakkes op af et tweet fra TV 3's fodboldredaktør, Rene Schrøder, som varsler, at der er "alt om denne sag i Onside søndag."

 

Mere fra MediaWatch

Rørbye Rønn afliver spekulation om store biograffilm på DRTV

Maria Rørbye Rønn glæder sig over, at politikerne letter på detailstyringen af public service-stationen og giver DR en større fleksibilitet til at kunne omstille sig digitalt. Men hun afviser, det vil ændre i konkurrencesituationen i forhold til private medier.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs