Ny struktur skal sikre hurtigere beslutninger i North Media

Mediekoncernen fordobler antallet af forretningsområder til fire, der hver især får en direktør med direkte reference til bestyrelsen. Økonomidirektør får mere fremtrædende rolle.
RITZAU FINANS

Mediekoncernen fordobler antallet af forretningsområder til fire, der hver især får en direktør med direkte reference til bestyrelsen. Det skal give en hurtigere beslutningsproces, som skal sikre væksten på den lange bane for selskabet, der blandt andet ejer Søndagsavisen og står for distribution af reklamer.

- Det er mere rigtigt at dele det op i fire forretningsområder, fordi de hver især har forskellige markedspositioner, modenhed og udviklingsmuligheder. Derfor skal de strategiske indsatser styrkes for at optimere eksekveringen, væksten og indtjeningen, siger Kåre Wigh, der er økonomidirektør for North Media.

- De fire forretningsområder rapporterer direkte til bestyrelsen, og det bliver en hurtigere og kortere beslutningsgang, og det, mener vi, er vigtigt i den verden, vi arbejder i, siger han.

De fire nye forretningsområder er: FK Distribution, North Media Aviser, North Media Online og Bekey, mens det tidligere blot var fordelt på print- og onlineaktiviteter

I forbindelse med den nye struktur har North Medias nuværende topchef, Lars Nymann Andersen, valgt at stoppe i koncernen. Kåre Wigh bliver ny ordførende direktør, men det skal ikke forstås som en direkte overtagelse af jobbet.

North Medias topchef stopper efter omlægning

- Min rolle er ikke at overtage Lars' job. Det er en ordførende rolle i en ny direktion. Den nye direktion på fem mand har ikke den samme rolle som den tidligere på tre, siger Kåre Wigh.

Tidligere havde direktørerne for de enkelte forretningsområder reference til direktionen, men det led bliver altså nu fjernet.

Kåre Wigh har været hos North Media siden 2005 og fortsætter som økonomidirektør sideløbende med sit job som ordførende direktør.

Han mener ikke, at den nye struktur er et udtryk for, at den hidtidige opdeling af forretningsområderne har været forkert.

- Det er erkendelse af, at verden og vores markeder er i hastig udvikling, og at den nye struktur er den rigtige fremadrettet. Det betyder ikke, at den anden var forkert. Den var rigtig på det tidspunkt, siger Kåre Wigh.

Han fortæller desuden, at det er en forholdsvis nem proces at gennemføre strukturændringerne.

- Strategierne er uændrede, og organisationerne er uændrede. Det er uproblematisk at gennemføre, men fremadrettet bliver det skarpere, hurtigere og mere agilt, mener Kåre Wigh.

North Media spår lys fremtid trods sløjt 2015

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også