Danske Medier kritiserer kommunal journalistik

Kommunerne bruger i stigende grad skattekroner på journalistisk dækning af begivenheder, mener Danske Medier. Kommunernes Landsforening er uenig.
Martin Damm | Foto: Ida Munch/Polfoto/Arkiv
Martin Damm | Foto: Ida Munch/Polfoto/Arkiv
HANS LØGSTRUP POULSEN

Kommunerne bruger i stigende omfang skattekroner til at ansætte journalister, der dækker lokale begivenheder. Dermed udsætter kommunen de lokale private medier for konkurrence, mener Danske Medier. Det skriver Altinget.dk.

Ifølge Danske Medier er tendensen nu så markant, at brancheforeningen forsøger at trække i håndbremsen med en appel til indenrigsminister Karen Ellemann (V) om at sætte en grænse for, hvor og hvordan kommunerne må agere i konkurrence med de private medier.

Kritikken preller af på formand for Kommunernes Landsforening, Martin Damm (V).

"Kommuner har jo alle dage prøvet at informere borgerne, og jeg tror, at borgerne har en forventning om, at vi informere om de ting, vi nu engang skal. Og vi er jo nødt til at være på de kanaler, hvor borgerne er, så jeg synes ikke, der er noget odiøst i det," siger Matin Damm til Altinget.dk.

En opgørelse fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor viser, at kommunerne og regionerne er store journalistiske arbejdspladser. I april i år var 366 journalistiske årsværk beksæftiget i landets 98 kommuner og fem regioner. Dertil kommer andre faggrupper, der også beskæftiger sig med kommunikation.

Danske Medier præsenterer fem DR-forslag

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også