MediaWatch

Danske Medier kritiserer kommunal journalistik

Kommunerne bruger i stigende grad skattekroner på journalistisk dækning af begivenheder, mener Danske Medier. Kommunernes Landsforening er uenig.

Martin Damm | Foto: Ida Munch/Polfoto/Arkiv

Kommunerne bruger i stigende omfang skattekroner til at ansætte journalister, der dækker lokale begivenheder. Dermed udsætter kommunen de lokale private medier for konkurrence, mener Danske Medier. Det skriver Altinget.dk.

Ifølge Danske Medier er tendensen nu så markant, at brancheforeningen forsøger at trække i håndbremsen med en appel til indenrigsminister Karen Ellemann (V) om at sætte en grænse for, hvor og hvordan kommunerne må agere i konkurrence med de private medier.

Kritikken preller af på formand for Kommunernes Landsforening, Martin Damm (V).

"Kommuner har jo alle dage prøvet at informere borgerne, og jeg tror, at borgerne har en forventning om, at vi informere om de ting, vi nu engang skal. Og vi er jo nødt til at være på de kanaler, hvor borgerne er, så jeg synes ikke, der er noget odiøst i det," siger Matin Damm til Altinget.dk.

En opgørelse fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor viser, at kommunerne og regionerne er store journalistiske arbejdspladser. I april i år var 366 journalistiske årsværk beksæftiget i landets 98 kommuner og fem regioner. Dertil kommer andre faggrupper, der også beskæftiger sig med kommunikation.

Danske Medier præsenterer fem DR-forslag

Mere fra MediaWatch

Mediekommentator kalder medieforlig en "lappeløsning"

Endnu en smal medieaftale er landet, uden der bliver foretaget markante ændringer af rammerne for de danske medier, som medievirksomheder kan slå sig på, lyder vurderingen fra mediekommentatorer. De store ændringer er udsat med en lang række udvalg og undersøgelser, og spørgsmålet er, hvor mange af regeringens mål, der reelt kan føres ud i livet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs