MediaWatch

JP: Journalist og avis politianmeldt for at stjæle tilfældig mands foto til falsk profil

For at komme i kontakt med venner af terroristen bag skudattentatet i København i februar oprettede en journalist ved Metroxpress en falsk Facebook-profil.

Foto: Pressefoto

Gratisavisen Metroxpress og en daværende journalist på avisen er meldt til politiet for at have brugt en tilfældig 30-årig mands billede til en falsk Facebook-profil. Det skriver Jyllands-Posten.

Profilen oprettede journalisten for at komme i kontakt med jordanske venner af den 22-årige Omar El-Hussein, der stod bag skudattentatet, der dræbte to civile og sårede seks betjente i København d. 14. februar.

Journalisten kontaktede vennerne under det falske navn Søren Heisenberg og brugte den intetanende 30-åriges foto for at sætte ansigt på navnet. Både journalisten, der ikke længere arbejder på Metroxpress, og avisen er nu anmeldt til politiet af den 30-årige jyske mand for at have misbrugt hans billede og kædet ham sammen med ekstremisme og terrorsagen. For den 30-årige er sagens alvor forstærket af, at han arbejder som sikkerhedsvagt og derfor skal sikkerhedsgodkendes med jævne mellemrum af Politiets Efterretningstjeneste (PET),

Afviser kendskab til profil

Ifølge en række straffe- og medieretseksperter er sagen meget alvorlig og på kant med persondataloven, injurielovgivning såvel som medieetik.

Chefredaktør på Metroxpress, Jonas Rathje, afviser, at avisen har kendt til den falske profil, men erkender et medansvar.

"Hvis en af vores journalister har taget et billede fra en sagesløs mand, sådan som du beskriver, så kan jeg godt forstå, at manden er sur, og at der er et ansvar, der skal placeres. Vi har et ansvar for alt, hvad vores journalister foretager sig i forbindelse med deres arbejde. Hvis forløbet er rigtigt, er det en klokkeklar overtrædelse af vores regler. Som chefredaktør kan jeg ikke forsikre, at det ikke sker igen, for man kan ikke gardere sig mod, at folk handler på egen hånd. Men det er selvfølgelig ikke i orden, og vi har et ansvar," siger Jonas Rathje til Jyllands-Posten.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Salg af Chapter, sparerunde hos Sjællandske, nyt fra magasinbranchen samt forhandlinger i produktionsbranchen er blandt de større sager, der rullede ind i ugens løb i Mediedanmark. Få et overblik med denne uges briefing.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs