MediaWatch

Fynske hopper ind i storfusion med stærkt resultat i ryggen

Huset bag Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis hakker flere resultatmål af i sidste regnskab inden fusionen i Jysk Fynske Medier.

Foto: Annelene Petersen/POLFOTO
Fynske Medier P/S satte solidt af mod fusionen i Jysk Fynske Medier.

Tidligere i dag afholdt det regionale mediehus generalforsamling og præsenterede regnskabet for 2014, som er det sidste for selskabet, der i år er fusioneret med Jyske Medier og Syddanske Medier. Regnskabet viser et overskud før skat på 30 mio. kr. for 2014 - næsten en fordobling af 2013-resultatet.

På toplinjen voksede Fynske Medier koncernen med 123 mio. kr. til 754 mio. kr., og det er en stigning i forhold til det strategiske vækstmål på 71 mio. kr., skriver huset.

Stigningen i omsætningen kommer især fra opkøb, men også en vækst i den eksisterende forretning på 45,9 mio. kr. i forhold til 2013.

Selskabets ejere, Fyens Stiftstidende og Svendborg Avis, gav regnskabet karakteren ”meget tilfredsstillende”, mens væksten i den organiske forretning fik karakteren ”særdeles tilfredsstillende”.

Ny strategi følger

Med fusionen i Jysk Fynske Medier har Fynske parkeret selskabets strategiplan om at nå en omsætning på 909 mio. kr. ved udgangen af 2017.

Sammen med fusionsparterne Jyske Medier og Syddanske Medier tager Fynske hul på en ny tid som superregional medieudgiver med en omsætning på 1,6 mia. kr. årligt og et udgivelsesområde, der dækker Fyn, Syd og Sønderjylland.

I den forbindelse vil en ny strategiplan blive lagt senere på året, skriver Fynske Medier.

I 2014 har Fynske Medier forfulgt strategien om opkøb af virksomheder. I august blev virksomheden EuroPrint en del af koncernen, og i december købte Fynske Medier 50 procent af GulogGratis.dk A/S af Nordjyske Medier og blev dermed eneejer af selskabet.

”Vi er ikke færdige med at købe op, men grundet dannelsen af Jysk Fynske Medier er fokus i en periode rettet mod at smelte tre mediehuse sammen,” siger adm. direktør Jesper Rosener i meddelelsen.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Børsen undersøger mulig coronasnyd i egne rækker, lovforslag om ændring i ophavsretten debatteres og der er landet et væld af rapporter om mediers vilkår. Få overblik over ugens vigtigste begivenheder i Mediedanmark her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs