Politiken får kritik for vildledende markedsføring

Det skal være helt tydeligt, om et abonnement er tidsbegrænset, indskærper Forbrugerombudsmanden. Politiken ændrer nu sin markedsføring. 

Når man slår til på et tilbud med teksten "Køb et weekendabonnement i seks uger, pris 299 kr.", hvor mange uger får man så avis?

I Politikens tilfælde var der tale om at løbende abonnement, og derfor var markedsføringen vildledende. Det mener Forbrugerombudsmanden, der derfor har uddelt kritik til Politiken.

I et brev til Danske Medier skriver Forbrugerombudsmanden, at abonnementet markedsføres som et tidsbegrænset seks-ugers abonnement, og indskærpede, at det tydeligt skal fremgå, at der er tale løbende abonnement, der ikke stopper af sig selv.

Vilkår ikke tydelige nok

Forbrugerombudsmanden har på baggrund af en klage set på en annonce på Politiken.dk for et seks-ugers weekend-abonnement på avisen: ”Køb Politiken lørdag-søndag i seks uger, pris 299 kr.” Derudover var der en rød cirkel, hvor der stod ”Weekend-abonnement. seks uger inkl. Plus, 299 kr.”

For at læse, at der var tale om et tidsubegrænset abonnement, og ikke et afsluttet seks-ugers abonnement, skulle kunden klikke videre til "Fakta" om abonnementet.

Det var for nemt at misforstå og dermed i strid med Markedsføringslovens regler om vildledning, vurderer Forbrugerombudsmanden, der understreger over for Politiken, at der ikke må sås tvivl om, hvorvidt et abonnement aktivt skal opsiges eller slutter af sig selv. 

Politiken ændrer praksis

Kritikken har fået Politiken til at ændre det aktuelle abonnement, så det nu er tidsbegrænset og altså automatisk stopper efter seks uger, skriver Danske Medier.

Derudover har Politiken tilpasset sin markedsføring af husets øvrige abonnementstilbud, så det fremgår, at der er tale om løbende abonnementer, der kun stopper, hvis forbrugeren opsiger det.

Forbrugerombudsmanden har på den baggrund nu afsluttet sagen, skriver Danske Medier.

Hyppigt problem

Forbrugerombudsmanden får jævnligt klager over abonnementer. Og derfor har Forbrugerombudsmanden kontaktet Danske Medier og orienteret om reglerne for markedsføring af abonnementer og bedt organisationen minde sine medlemmer om reglerne.

Bonnier topper klageliste

Bonniers salgsmetoder i kritisk søgelys

Ombudsmand: Netflix-betingelser holder ikke i Danmark

Weekendavisen får bøde for ulovlig markedsføring 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også