Ombudsmand: Netflix-betingelser holder ikke i Danmark

Forbrugerombudsmanden slår fast, at Netflix ikke kan afskrive deres kunder retten til at føre sag mod dem. Til gengæld kan Netflix risikere en bøde.
Thomas Bo Christensen

Der har været talt og skrevet meget om streamingtjenesten Netflix, der i går fik sin debut i Danmark. Hypen har mest gået på, hvilke film, serier m.m. Netflix kunne tilbyde og til hvilken pris. Men allerede på åbningsdagen kom den ellers populære amerikanske tjeneste i modvind, da Forbrugerrådet i går kritiserede, at Netflix får sine danske kunder til at skrive under på, at de fraskriver sig retten til eventuelt at hive firmaet for en dansk dommer.

I dag slår Forbrugerombudsmanden så fast, at den slags ikke ligger inden for dansk lovgivning, og nye kunder kan derfor roligt skrive under på kravet, skriver Politiken.

Specialkonsulent hos myndigheden, Andreas Weidemann, siger til avisen, at han ikke kan udtale sig om den konkrete sag, men udtaler sig principielt og siger at ”det er uheldigt, hvis et firma giver kunden indtryk af, at han er dårligere stillet retsligt end han er i virkeligheden” - noget, der kan føre til en bøde for Netflix.

”Det kunne føre til konklusionen, at der er tale om vildledning af kunden, eller at det er i strid med god markedsføringsskik”, siger han til Politiken og fortæller, at det endnu er uvist, hvorvidt Forbrugerombudsmanden vil tage skridt mod Netflix.

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også