It-iværksætter kontaktet om Berlingske-køb

Jyllands-Posten sætter navn på tre personer, der er blevet kontaktet i forbindelse med køb af Berlingske Media-aktiviteter. En af dem er danske Jimmy Maymann, medejer af Goviral og topchef for Huffington Post.
Jimmy Maymann
Jimmy Maymann

Det er halvanden måned siden, Berlingske Media meldte ud, at man ville splitte koncernen op og sælge den bid for bid. Siden er der blevet arbejdet hårdt på at finde investorer, rigmænd og virksomheder til at købe de forskellige aktiviteter ud af mediekoncernen.

Blandt dem, der er blevet kontaktet  - og har takket nej, er It-iværksætteren Jimmy Maymann. Det skriver Jyllands-Posten. Jimmy Maymann stod bag it-succesen Goviral, der i 2009 blev købt af AOL, hvor iværksætteren nu er adm. direktør for Huffington Post.

Han er blevet kontaktet af personer inden og uden for mediebranchen, men har ikke involveret sig i nogle projekter, siger han til Jyllands-Posten.

"Privat, hvis jeg havde tiden og ikke havde en konkurrenceklausul, kunne jeg sagtens være interesseret i at gå ind i et projekt omkring Weekendavisen. Det er min egen personlige, private holdning, fordi jeg kan lide produktet," siger han.

Midtjyske investorer

Arbejdet for at finde investorer er også accelereret i lokalområderne omkring aviserne i Midtjyske Medier, der har fået mulighed for at finde investorer til en management buy out med deadline den 1. juli - på mandag. 

I Holstebro og Viborg har avisledelserne holdt investormøder. MediaWatch har tidligere kunnet berette, at der var konkrete navne på bordet i Holstebro, hvor bl.a. to lokale sværvægtere - Rasmus Færch, medlem af ”tobaks-familien” Færch og direktør for Færch Fonden, og Holstebro-virksomheden Vald. Birn A/S - har givet tilsagn om et "pænt millionbeløb". Begge aviser melder, at de kommer med et indikativt bud på mandag.

Århus Stiftstidende har været mere afmålt i sine udmeldinger. Jyllands-Posten skriver i dag, at "Stiften" har kontaktet en række lokale investorer. Blandt andet er Claus Hommelhoff, stifter af investeringsselskabet Formuepleje og medejer af flere aktiviteter i Aarhus-området, blevet kontaktet og har holdt et "indledende møde" med Århus Stiftstidende.

"Jeg synes, at det er vigtigt, at der er flere aviser i Aarhus, og er positiv over for projektet. Men jeg har ikke forpligtet mig til noget," siger han til Jyllands-Posten.

Desuden er Aarhus-virksomheden Schouw & Co. blevet kontaktet. Men virksomhedens leder, Jens Bjerg Sørensen, afviser over for Jyllands-Posten at have interesse i medieinvesteringer.

Dansker bliver topchef i Huffington Post

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også