Krab-Johansen: Vi bliver ikke lige så rentable som Børsen

Berlingske Medias koncernchef, Anders Krab-Johansen, tror ikke på, at mediehuset bliver lige så rentabelt som Dagbladet Børsen, men hans nye arbejdsplads skal kunne matche egenkapitalforrentningen i JP/Politikens Hus, lyder det.
Foto: /ritzau/Philip Davali
Foto: /ritzau/Philip Davali

Der er skåret hårdt til i forretningsområder og ansatte i første kvartal af 2018 i Berlingske Media, som med ny koncernchef i spidsen har lagt en ny strategisk kurs.

Omlægningen skal gøre Berlingske Medias brands mere rentable, men effekten vil først vise sig næste år, skriver Insidebusiness på baggrund af et interview med udgiver og koncernchef Anders Krab-Johansen.

Mens 2016 bød på en omsætning på 1,2 mia. kr. og et overskud på 23 mio. kr. bliver 2017-resultatet svagere ifølge koncernchefen. Han varsler også et 2018, der vil blive belastet af omkostninger knyttet til de afskedigelsesrunder, som de seneste måneders kursskifte har medført. Men fra 2019 forventer topchefen, at udviklingen vil være vendt og mediehusets rentabilitet forbedret.

"Vi bliver ikke så rentable som Dagbladet Børsen, der leverer en egenkapitalforrentning på 15-17 pct. Men vi skal levere en egenkapitalforrentning, der kan matche JP/Pol og andre velfungerende danske mediehuse. Kan vi nå 10 pct.? Det ville være dejligt, men planen er en sund forretning og ikke en hurtig øvelse," fortæller Anders Krab-Johansen til Insidebusiness.

Omlægningerne i Berlingske betyder, at forretningen nu skal koncentreres om koncernens fire hovedudgivelser, der igen skal målrettes mere digital produktion og udgivelse - produktionen af avissiderne i Berlingske og BT's printudgaver er således outsourcet.

Berlingske Media satser med strategien mere på at få volumen i forretningen. Som et led i den nye strategi starter prisen på et digitalt abonnement på Berlingske, der giver adgang til berlingske.dk inkl. erhvervsstoffet på business.dk ved 100 kr. om måneden og er markant lavere end eksempelvis et abonnement til politiken.dk.

Som MediaWatch tidligere har beskrevet har Berlingske har 14.000 digitale abonnenter, og det tal skal ifølge topchefen tredobles i løbet af de næste tre år.

Artiklen er opdateret kl. 14.09, så det fremgår tydeligere, at der er tale om en citathistorie fra Insidebusiness.

Berlingske og JP/Politiken kører hver sin vej i digitalt t-kryds

Farvel til fredagsbar og nytårsfri: Berlingske sløjfer vifte af goder 

Krab-Johansen: "Vi skal tjene flere penge" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også