Berlingske klar med abonnementstrappe på nettet

Brugerne af Berlingske får fire forskellige trin op over den nye betalingsmur og femten færre månedlige ”gratis-klik” end hos Politiken.

Der skulle have været holdt rejsegilde for Berlingskes betalingsmur allerede i april, men tekniske problemer og sommerferietid skubbede lanceringen, så hængelåsene først nu er kommet på B.dk og Business.dk.

I går kunne Berlingske så præsentere den betalingsmodel, der som varslet bliver en trappeløsning. For 79 kr. om måneden åbner låsen for fri adgang til indholdet på web, mens 699 kr. giver fri adgang til web, apps samt e-avis i tre måneder.

Dermed bliver Berlingskes betalingsmur et stykke højere end Politikens, der før sommerferien implementerede en abonnementsmodel til 44 kr. om måneden på Politiken.dk. Konkurrenten på Rådhuspladsen giver samtidig 25 gratis artikler væk, før betalingsmuren rammer brugerne. Hos Berlingske møder man muren efter 10 klik.

Opgør med ren annoncefinansiering

“Jeg ser det her som endnu et vigtigt skridt mod en bæredygtig digital forretningsmodel. Der gælder det samme for de digitale udgivelser som for kvalitetsaviserne: At de ikke kan finansieres alene af annonceindtægter, men må have abonnementsindtægter med i ligningen for at betale for den krævende journalistik. Kvalitetsjournalistik koster at producere, hvad enten den udkommer på papir eller digitalt,” siger adm. direktør i Berlingske Media Lisbeth Knudsen i en pressemeddelelse.

Sådan ser de danske betalingsmure ud

De øvrige trin i trappemodellen lyder på, at man for 849 kr. i kvartalet får weekendaviserne oveni, mens 1.384 kr. åbner sluserne fuldt ud for alle papiraviserne og de digitale udgaver. Ligesom ved lanceringen af Politikens betalingsmodel lægger Berlingske blødt fra land med intropriser på for eksempel 29 kr. den første måned for det rene web-abonnement.

Kigger man videre ud over medielandskabet, så koster Jyllands-Postens JP-Premium og Ekstra Bladets 'Ekstra' henholdsvis 99 og 29 kr. om måneden. De to avisers betalingsmodeller fungerer dog som tilkøb af ekstra indhold, mens det generelle indhold på netaviserne stadig er gratis.

Hos Kristeligt Dagblad koster et digitalt månedsabonnement til avisens indhold 199 kr.

Berlingske Media sælger to ugeaviser

Jeg er træt af at høre, at journalistikken er i krise

Læsertal: Sådan gik sommeren for ugens tykkeste aviser 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også